Nieuws

Debat over laveren tussen winst en waarde

Een vennoot die in verband met materiële fraude de jaarrekening niet wilde tekenen. Dat voorbeeld oogstte uiteraard waardering bij het debat 'Laveren tussen winst en waarde' op 16 december 2013. Een impressie.

Maar als omzetten onder druk staan, hoe gaat het dan met die rechte rug? Hierover debatteerden, voorafgaand aan de ledenvergadering, accountants van grote en kleine kantoren en accountants in business onder leiding van Peter van Ingen.

De markt wordt krapper. Daar is niet alleen de economische crisis debet aan, ook factoren als toegenomen automatisering zijn hierin bepalend: accountants moeten zich bezinnen op nieuwe bedrijfsmodellen. In het mkb wordt meer advisering doorgaans als oplossing gezien.

Adviestaak

"Maar zijn accountants in staat om diepgravende relaties met klanten te onderhouden?", vroeg Han Mesters, sectorbankier Zakelijke Dienstverlening ABN AMRO, zich af. "Als bank nemen wij een deel van die adviestaak van de accountant over."

De bankier is van mening dat accountants, zolang ze hun bedrijfsmodel niet aanpassen, een te groot risico vormen: "Er moet echt geïnvesteerd worden in ict." De aanwezige accountants gaven aan ‘al lang' bezig te zijn met taxonomieën en xbrl. "De bank deed er lang over om daarbij aan te sluiten", merkte een van hen fijntjes op.

Gerard van Olphen RA, bestuursvoorzitter van SNS Reaal en bij het debat genood om zijn duidelijke stellingname dat hij kiest voor maatschappelijke waarden, mogelijk ten koste van het eigen rendement, maar wel beter voor de klant, onderschreef die adviesrol van de bank niet: "Ik geloof in vroeg in gesprek zijn met een ondernemer. De rol van een bankier is beperkt, de onafhankelijke positie is beperkt. Daar zijn banken echt nog niet aan toe.

Prijsconcurrentie

Dat er echt een nieuw bedrijfsmodel moet komen, daaraan twijfelde ook Van Olphen niet: "Accountants moeten een nieuw kompas voor zichzelf bepalen. Maar zonder compromis op het gebied van integriteit."

Maar kunnen accountants het zich in deze periode wel permitteren om afscheid te nemen van klanten? De big four gooien hun netten immers uit in het middensegment van de markt, de rest schuift op, met als gevolg dat kleinere kantoren de prijsconcurrentie van administratiekantoren voelen. Iedere klant is er eentje, toch?

Onderscheiden op kwaliteit blijft het devies van mkb-accountants Evert van de Kamp AA en Gerard de Gooijer RA: "We moeten het product leveren waar de klant voor wil betalen." De meerwaarde van de accountant is zijn band met de klant, het directe contact. "De klant betaalt ons niet om met alle winden mee te waaien.", stellen Van de Kamp en De Gooijer. "Je krijgt de klanten die je verdient."

Vernieuwing

Jan Wietsma, kennispartner van Full Finance, stelt dat slechts twintig procent van de accountantskantoren in het mkb-segment daadwerkelijk met vernieuwing bezig is: "Veel accountants stellen de noodzakelijke investeringen daartoe uit en worden oud met de klant. Hoe kun je over ondernemerschap adviseren als je als accountant zelf niet innoveert?"

De mkb-praktijk is niet geld- maar relatiegedreven, constateert Wietsma: "Je kent die klant achttien jaar, relaties verbreken is moeilijk, daar ga je naar de grens toe." Het is zaak je scherp te laten houden: waar ben ik mee bezig, moet ik dit wel doen? "Dat kom je weinig tegen. En de accountant heeft dat niet geleerd, ook niet op de opleiding."

Op de huidige opleiding valt sowieso wel wat af te dingen. Volgens Van de Kamp en De Gooijer sluit deze niet aan op de ontwikkelingen: "Er zit te weinig automatisering in. Ook biedt de opleiding te weinig om op niveau te kunnen communiceren met de klant."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.