Nieuws

Vraagtekens bij kooplust big four

De big four zijn de grootste kopers van adviesorganisaties. In Engeland klinken echter twijfels aan het nut van die kooplust. Volgens sommige deskundigen is organische groei via partnerships en allianties effectiever.

Dat blijkt uit een achtergrondartikel van de Financial Times over de recente overnamegolf door grote accountantskantoren. Volgens een internationale overnamemonitor zijn de big four de grootste kopers van adviesorganisaties. Vorig jaar werden wereldwijd 575 adviesbureaus gekocht en daarbij toonden de big four zich het meest actief.

Deloitte kocht er zeventien, KPMG tien, EY negen en PwC zeven. Ook Grant Thornton tastte in de beurs en kocht acht adviesorganisaties. Recent trok PwC de aandacht met de megaovername van adviesorganisatie Booz & Co.

Volgens woordvoerders van de big four zijn deze aankopen nodig om vragen naar dienstverlening die wereldomvattend zijn te kunnen beantwoorden. "Clients are expecting a more global service and an ability to deliver from strategy to implementation", aldus John Kerr, global managing director van Deloitte Consulting.

Maar er klinken ook kritische geluiden over de noodzaak om groei te kopen. Organische groei en het sluiten van allianties zouden effectiever zijn. Het overnemen van kennisintensieve organisaties is namelijk kwetsbaar, is de redenering. De mensen met de kennis kunnen zonder veel moeite de organisatie verlaten. Daarmee vloeit ook de waarde weg.

Een voorbeeld van dat laatste is het aantrekken van een team van technologiespecialisten door adviesorganisatie AT Kearny van PRTM, een kantoor voor strategisch advies dat in 2011 door PwC was overgenomen.

Het kantoor had leergeld betaald na de mislukte overname door technologiebedrijf Electric Data Systems. In 2006 kochten partners van AT Kearney hun firma weer terug. In plaats van door overnames wil het kantoor groeien door allianties en het aantrekken van tweehonderd partners. "I believe that consultancies ultimately compete on culture", aldus Johan Aurik, managing partner van AT Kearny.

Ook binnen de big four bestaat het besef dat allianties net zo goed kunnen werken voor groei als overnames. "Consolidation is about people either forming networks through alliances or doing formal m&a to acquire intellectual property-based rather than body-based consultancy", aldus Michael Robinson, van de Britse adviestak van KPMG.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.