Nieuws

'Verschraling jaarverslag door gebrek aan strategie?'

Jaarverslagen informeren steeds minder. Vooral de strategische vooruitblik ontbreekt. Bedrijven durven deze informatie wellicht niet te delen, speculeert onderzoeker Piet Hein Coebergh. Of ze hebben gewoon geen strategie om te delen.

Dit blijkt uit de negentiende editie van het jaarverslagenonderzoek van Piet Hein Coebergh, lector PR & Social Media van Hogeschool Leiden en partner bij Coebergh Communicatie & PR. "De financiële rapportage zelf is nog wel in orde, voor zover ik dat kan nagaan. Die heb ik ook niet onderzocht."

"Waar ik wel naar heb gekeken is de strategische vooruitblik. Die ontbreekt in steeds meer jaarverslagen. In plaats daarvan staan er steeds meer oppervlakkige verhalen met mooie foto's en diagrammen. De risico's zijn onder controle en we zijn heel duurzaam, dat is de boodschap."

"Er zijn maar weinig bedrijven die een SWOT-analyse over zichzelf brengen, die aangeven waar hun zwaktes zitten en die vertellen op welke manier zij denken om te gaan met de uitdagingen."

Coebergh promoveerde in 2011 op onderzoek naar het rapporteren van strategie door beursfondsen. Sinds de crisis van 2008 ziet hij dat het alleen maar minder wordt met strategie-rapportages in het jaarverslag. Uitblinkers in 2013 zijn Ten Cate, Arcadis, Binck en Ballast Nedam, plus de altijd transparante AEX-bedrijven AkzoNobel en DSM.

"De reden voor die terughoudendheid is voor mij een mysterie. Uit onderzoek blijkt dat transparante bedrijven een hogere liquiditeit van hun aandeel en een betere reputatie hebben dan minder transparante bedrijven."

"Dat bedrijven ondanks deze voordelen toch weinig informatie delen in hun jaarverslag heeft misschien te maken met angst. Bang dat er misbruik wordt gemaakt van de openheid. Een nog treuriger verklaring kan zijn dat ze niets hebben om open over te zijn. Misschien is er gewoon geen strategie om over te communiceren."

"Natuurlijk is het ook mogelijk dat op andere manieren openheid van zaken wordt gegeven, zoals via interviews of analistenbijeenkomsten. In dat geval heeft het jaarverslag helemaal weinig waarde meer. Dat is dan niet meer dan een hele dure bedrijfsbrochure."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.