Nieuws

Deloitte haalt Amerikaans innovatiecentrum naar Nederland

Volgende maand opent Deloitte in Nederland het Centre for the Edge Europe. De organisatie wil hiermee bedrijven helpen om nieuwe business te genereren. Eerder paste Deloitte de gebruikte werkwijze ook toe op zichzelf.

"Er is in Europa en ook in Nederland heel veel innovatiepotentieel", zegt Wassili Bertoen, verbonden aan Deloitte Center for the Edge. Dit innovatiecentrum van Deloitte is gevestigd in Silicon Valley en opent in november ook haar deuren in Nederland. Het initiatief is bedoeld om bedrijven te helpen met het vormgeven van innovaties.

Wereldwijd hebben ongeveer zestig medewerkers van Deloitte zich aan het Center for the Edge verbonden. Daarvan zitten er straks ook een paar in Nederland.

"Vanuit bestaande business ontstaat veel nieuwe business, maar vaak past die niet in de bestaande infrastructuur van bedrijven", zegt Bertoen. "Menige vernieuwer wordt dan ook teruggefloten. Past niet in het business model."

In de VS publiceert het Center for the Edge jaarlijks de Shift Index. Die inventariseert de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van technologie en kapitaal en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor het bedrijfsleven. Dienstverlening vanuit het Center for the Edge zijn publicaties, inspiratiesessies en scaling edge labs waarin de nieuwe business modellen die zich op de rand van de huidige organisatie openbaren, verkend worden. Voor het vervolgens doorvoeren van die vernieuwingen zijn er de innovatieconsultants van Deloitte.

"Veel bedrijven zijn op zoek naar nieuwe business, maar ze pakken die zoektocht inefficiënt aan", stelt Bertoen. "Wat ze zoeken is meer of nieuwe omzet. Innovatie moet daaraan bijdragen. Ze zoeken daarvoor zekerheid in de vorm van sluitende plannen voordat ze starten."

Maar de gedachte dat je op deze manier innovatie realiseert is een illusie. "Echt nieuwe initiatieven krijg je nooit vooraf sluitend in de vorm van business cases. Dat is zonde van je tijd. Je hebt experimenteertijd nodig om te komen tot iets dat wezenlijk nieuw is. Natuurlijk moet je hoofdlijnen uitzetten, maar wees je ervan bewust dat je onderweg zult moeten bijsturen."

Radicale vernieuwing is wel mogelijk voor grote bedrijven, zegt Bertoen. "Kijk maar naar DSM. Van mijnbouw stapte die over naar chemie en daarna naar biotechnologie. En als Deloitte veranderen we zelf ook. Accountancy en belastingadvies zullen steeds meer data driven en computergedreven worden."

"De kunst van vernieuwen is om je business model te verleggen waarbij je nog steeds gebruik kunt maken van je bestaande unieke assets of competenties. Daarvoor moet je eerst zicht hebben op je mogelijkheden in de markt. Kijken welke thema's en nieuwe technologieën er spelen waar jij van kunt profiteren."

Maar er is ook noodzaak voor vernieuwing, aldus Bertoen. "Neem de banken, die vinden crowdfunding nu nog een charmant initiatief. Maar er ontstaan zoveel initiatieven aan de randen van je business die zich heel snel kunnen ontwikkelen. Dat gaat over de toekomst van je bedrijf. Al die vernieuwing hoef je niet allemaal zelf te bedenken. De vraag is wat je van die nieuwe trends kunt leren en hoe je er onderdeel van uit kunt maken. En dat begint dus met die ontwikkelingen überhaupt op je vizier hebben, zodat je de kansen herkent als ze langskomen."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.