Nieuws

Accountantskantoor B&P levert software aan concurrenten

B&P Accountants en Advies is zowel door de Rabobank als door softwarefabrikant Exact aangemerkt als voorbeeld van het accountantskantoor nieuwe stijl. Het kantoor ontwikkelt software voor klanten en levert die sinds kort ook aan andere accountantskantoren.

In de sectorupdate van september heeft de Rabobank B&P als voorbeeld genoemd van accountancy nieuwe stijl. Softwarefabrikant Exact typeerde het kantoor als ‘witte raaf onder de accountants'.

B&P heeft de aandacht getrokken door spectaculaire resultaten. De laatste drie jaar groeide het kantoor jaarlijks fors. De oprichter begon zijn kantoor in 2001, nog voor hij was afgestudeerd aan de Heao en AA werd. Vijf jaar later had B&P Accountants en Advies twee vestigingen in Ede en omgeving. Tegenwoordig zijn er acht vestigingen en ruim tachtig medewerkers.

Daarnaast valt op dat het kantoor zelf software ontwikkelt voor klanten. "Een van onze eerste klanten, McDonald's, wilde elke ochtend rapportages in plaats van alleen financiële maandrapportages", vertelt de oprichter.

Weer en dagomzet

"Niet alleen over de financiën, maar over alle informatie die verband hield met de omzet. Ook over het weer, want er is een relatie tussen het weer en de dagomzet. Een weersvoorspelling heeft invloed op het gedrag van consumenten en helpt onze klant om daarop in te spelen."

"Maar er was in de markt geen product dat in deze vraag naar informatie kon voorzien. We hebben toen zelf programmeurs aangenomen en hebben een ICT-tool ontwikkeld die dagelijks alle mogelijke informatie rapporteert."

"Sinds enige tijd leveren wij dit product ook aan andere accountants-, belasting- en administratiekantoren. Nee, we concurreren niet. Wij zijn een gespecialiseerd kantoor, we vormen geen bedreiging voor elkaar."

Vreemd vindt de oprichter de combinatie van accountancy en ICT allerminst. "Op mijn zestiende richtte ik een ICT-bedrijf op dat ik in 2001 verkocht. Daarna richtte ik B&P Accountants en Advies op, nog voor ik als AA afstudeerde aan de Heao. Ook toen bleef ik focus houden op ICT."

Commodity

"Toen al besefte ik dat de jaarrekening een commodity was zonder toegevoegde waarde die beter geautomatiseerd kon worden. Advies had wel toegevoegde waarde. Maar als je als accountant de adviseur van de ondernemer wil zijn, moet je aan de informatievraag van je klant kunnen voldoen."

Dit kon alleen door een duidelijke keuze voor een marktsegment te maken, stelt hij. Zijn kantoor koos voor franchise, bedrijven met veel homogene klanten. Inmiddels bedient B&P ook grootwinkelbedrijven en instellingen in de zorg en het onderwijs. "Want ook dat zijn organisaties met veel homogene klanten."

De keuze om te specialiseren vond de oprichter een logische. "Als al je klanten verschillend zijn, hoe kun je ze dan allemaal echt begrijpen? Wij hebben ervoor gekozen om de adviseur te zijn van de ondernemer. Zestig procent van onze omzet komt uit advies, en dat aandeel groeit."

Inmiddels is het kantoor op overnamepad. "Nee, ik kan geen namen noemen. Er is afgesproken dat ik dat voorlopig nog niet doe."

Dit bericht is op verzoek geanonimiseerd in juni 2024.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.