Nieuws

Omzet PwC stijgt, resultaat en partnerinkomens dalen

In het afgelopen boekjaar 2011-2012 is de netto-omzet van PwC Nederland toegenomen met ruim 4 procent. De drie divisies brachten elk meer op. Maar de omzet kostte de organisatie wel meer moeite en de winst viel lager uit. De partnerbeloningen daalden met 16 procent.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag. De netto omzet steeg met dik vier procent tot 693,3 miljoen euro. Dat is het beste resultaat sinds het boekjaar 2008-2009. 

"Onze omzetgroei is geen gevolg van een grotere vraag vanuit de markt", aldus een mondelinge toelichting van Peter van Mierlo, voorzitter van de accountantspraktijk van PwC Nederland. "Onze omzet is gegroeid doordat wij klanten hebben geworven die eerst elders werden geholpen." 

De drie divisies herstelden zich eveneens ten opzichte van voorgaande jaren. Assurance boekte een omzet van 327,4 miljoen euro en genereert hiermee nog steeds bijna de helft van de totale omzet van de Nederlandse organisatie. 

De omzet uit assurance is nagenoeg gelijk aan die in het boekjaar 2009-2010, maar bijna 10 miljoen euro hoger dan die in 2010-2011. Ook de divisies Tax & HRS (228,9 miljoen) en Advisory (137 miljoen) leverden meer op dan vorig boekjaar (toen respectievelijk 227,4 en 119,9 euro).

Het resultaat was echter ruim een vijfde lager dan vorig jaar. Het resultaat bedroeg bijna 79,6 miljoen euro, na belasting 72,9 miljoen euro. 

PwC heeft de sinds 2007-2008 ingezette neergaande lijn in het bedrijfsresultaat niet weten te keren. In 2007-2008 bedroeg het resultaat nog bijna 135 miljoen euro. In boekjaar 2010-2011 daalde het voor het eerst onder de 100 miljoen euro. 

Deze trend in de resultaten vertaalt zich in de partnerbeloning. De beschikbare uitkering bedroeg afgelopen boekjaar 468.000 euro per partner, een daling van ruim zestien procent ten opzichte van het vorig jaar. Toen was de uitkering per partner bijna een ton hoger. 

Volgens accountantsvoorzitter Van Mierlo is het lagere resultaat onder andere het gevolg van hogere inspanningen voor de klant. "Nieuwe klanten vragen in het eerste jaar extra inspanningen. Je weet nog weinig en moet veel doen om de klant te leren kennen. Dit was vorig boekjaar aan de hand, want we hadden veel nieuwe klanten." 

Hiermee verklaart Van Mierlo ook het gestegen aantal medewerkers in het afgelopen jaar. Er kwamen vijftien partners bij en het personeelsbestand steeg tot ruim 4.700, bijna tweehonderd mensen meer. Bijna 1.800 werkten in de assurance, een toename van ongeveer honderd. 

Daarnaast was er een dalend verloop onder het personeel, mede als gevolg van de crisis. Dit leidde volgens Van Mierlo tot meer relatief dure medewerkers in de organisatie. "We hebben minimaal 12 procent verloop per jaar nodig om voldoende ruimte te hebben voor jong talent." 

De loonkosten per medewerker stegen met achtduizend euro tot 67.700 euro. De bonussen per medewerker waren echter lager: een kleine 5.000 euro tegen 6.600 euro in boekjaar 2010-2011. Daar staat tegenover dat PwC in overleg met de ondernemingsraad een deel van de variabele beloning heeft laten opgaan in het vaste salaris van medewerkers. De ondersteunende staf kromp licht.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.