Nieuws

Amerikaanse bedrijven berekenen vaker resultaten duurzaamheid

Drie van de tien Amerikaanse bedrijven zijn zich bewust van de voordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor het aandeelhoudersbelang. Steeds vaker rekenen zij de kosten en baten door, constateert PwC in de VS. Dit blijkt uit recent onderzoek onder 1.400 Amerikaanse managers.

De helft van de Amerikaanse bedrijven toetst de  uitgaven voor duurzaamheid net zo grondig als andere uitgaven, zo blijkt uit het PwC-onderzoek. Bijna een kwart gebruikt hiervoor een eenvoudige kosten-batenanalyse bij duurzame projecten. In de meeste gevallen kijken ze naar kosten voor energie en ruwe materialen.

Andere berekenmethoden zijn het bijhouden van een duurzaamheids-scorecard (12,3 procent) en een waardeanalyse om tot een duurzaamheidsbudget te komen (9,8 procent). 

Ruim 16 procent berekent de totale waarde, inclusief indirecte opbrengsten; bijvoorbeeld verbeteren van het milieu en het behouden van talent. Dit vanuit de aanname dat duurzaamheid een positief effect heeft op de arbeidsmarkt en het binden van personeel.

"Corporate sustainability is driven by market forces and puts material business value at stake", aldus Don Reed, directeur van Sustainable Business Solutions van PwC US. " That's why companies need a valuation framework to effectively quantify and demonstrate its benefits."

Veel bedrijven gaven aan dat zij nog moeite hebben om de waarde van duurzame projecten boven water te krijgen. Ongeveer vier op de tien ondervraagde managers is niet geïnteresseerd in het doorrekenen van groene investeringen. Ruim een derde van de respondenten vindt het moeilijk om groene projecten voorrang te geven. Tien procent weet niet hoe duurzaamheid gebudgetteerd moet worden.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.