'Juridisch advies riskant voor accountants'
Vrijwel alle accountants krijgen juridische vragen van hun klanten en de helft beantwoordt ze zelf. Dat kan accountants letterlijk duur komen te staan. Bij problemen keert de aansprakelijkheidsverzekering niks uit, waarschuwt Alfred Verhoeven van het juridisch bureau XS2justice.
Uit onderzoek van het bureau XS2justice in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam onder ruim zeshonderd accountantskantoren blijkt dat vrijwel alle accountantskantoren (99 procent) te maken krijgen met juridische vragen van klanten. Ruim tweehonderd van hen (36 procent) adviseren hun klanten in zulke gevallen. Tien procent gaat over tot uitvoering, zoals het opstellen van contracten.
"Sommige accountantskantoren hebben juristen in huis, die kunnen dat op verantwoorde wijze doen. Maar we zien ook kantoren zonder juristen, die toch juridisch advies geven of uitvoering doen", zegt Alfred Verhoeven van het bureau XS2justice, een bureau dat voor bedrijven bemiddelt in rechtshulp en daarbij samenwerkt met enkele accountantskantoren.
"Deze kantoren lopen risico's met hun juridische dienstverlening, want hun aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade als er problemen ontstaan die voortvloeien uit de juridische dienstverlening. Deze verzekering dekt alleen schade die verbonden is aan de uitvoering van accountantswerk."
Ruim de helft van de onderzochte accountantskantoren (52 procent) verwijst bij juridische vragen van klanten door naar professionele juristen. Slechts één procent van de ondervraagde kantoren speelt geen enkele rol bij juridische vragen van klanten.
De juridische vragen die accountants het meest zelf oppakken betreffen fiscaal recht (86 procent) en vennootschapsrecht (61 procent). De meeste doorverwijzingen door accountants betreffen vragen over milieurecht (69 procent) en fraude (55 procent). Overige juridische vragen die accountants bereiken gaan over contracten en algemene voorwaarden, arbeidsrecht, aansprakelijkheid, incasso en debiteurenbeheer, huur en onroerend goed.
"Het zijn soms kleine vragen, maar die kunnen grote gevolgen hebben", vervolgt Verhoeven. "Ze kunnen gaan over ontslagen, vergunningen of ontheffingen. Accountants zijn soms geneigd die vragen te beantwoorden uit het oogpunt van dienstverlening, op basis van hun ervaring en kennis. Maar verstandig is dat niet altijd."
Veel accountants zijn zich volgens Verhoeven niet bewust van de risico's die zij lopen met hun juridische dienstverlening. "Maar onze vragen hebben hen vaak wel aan het denken gezet, zegt ruim een derde van de ondervraagden."
"Ik heb nog niet gehoord dat juridische service door accountants heeft geleid tot schade bij klanten of kantoren. Maar als juridische dienstverlening door accountants leidt tot fouten, dan willen we heel graag weten wat er mis is gegaan. Daarnaar willen wij nog aanvullend onderzoek doen en veel meer accountants spreken."
Accountantskantoren kunnen nog steeds deelnemen aan het onderzoek van XS2justice en de UvA via een enquête op www.surveymonkey.com/s/Accountant.