Nieuws

Pdf op site belangrijkste medium voor jaarverslagen

Financiële professionals geven de voorkeur voor een jaarverslag in pdf boven een versie in gedrukte vorm. De vraag naar andere noviteiten bij financiële verslaggeving, zoals apps en videoverslagen, is laag. Het gedrukte jaarverslag is echter nog lang niet op retour. De financiële professionals zijn duidelijk geen early adaptors.

Dat blijkt uit onderzoek van Aalt Klaassen, adviseur en onderzoeker. Op verzoek van C&F Report, een bureau voor jaarverslaggeving, onderzocht Klaassen het mediagebruik bij verslaggeving. 

Klaassen stelt dat tot begin van deze eeuw de jaarverslagen nog overwegend in druk verschenen. Nog altijd geven ruim drie op de tien financiële professionals aan een gedrukte versie van jaarverslagen te willen ontvangen. 

Met de opkomst van internet verschenen ook de digitale versies, die bij de financiële professionals lang niet altijd in goede aarde vallen. "Aanvankelijk in de vorm van al dan niet doorzoekbare en interactieve pdf's", schrijft Klaassen in het relatiemagazine van C&F Report. "Maar allengs werden allerlei andere digitale varianten geïntroduceerd: variërend van het bladerbare jaarverslag op internet tot complete jaarverslagwebsites, voorzien van videofilmpjes, interactieve grafieken en blogspots." 

De voorkeur voor gedrukte jaarverslagen heeft volgens Klaassen niet zozeer te maken met gemakzucht, maar met de manier waarop financieel specialisten informatie gepresenteerd willen zien. 

"Financiële professionals zouden meer behoefte hebben aan story-telling waarvoor een pdf of zelfs het aloude boekwerk als presentatiemiddel voor een jaarverslag vooralsnog geschikter is." 

"Het simpelweg in (hoofd)stukken hakken van het eerder geschreven jaarverslag en dit voorzien van een hoofdstuknavigatie en enkele interactieve grafieken en video's, is bij lange na niet voldoende om het jaarverslagverhaal digitaal over het voetlicht te krijgen." 

"Ondernemingen doen er goed aan nog eens kritisch te kijken naar de manier waarop wordt omgegaan met de mediakeuze voor jaarverslaggeving. Bepaal eerst voor wie het jaarverslag bestemd is en baseer daar de mediakeuze op." 

Aan apps die jaarverslagen weergeven bestaat nog weinig behoefte, meldt de onderzoeker. Hij wijt dat aan de generatiekloof. De vraag naar allerhande digitale verschijningsvormen van jaarverslagen leeft vooral bij actieve gebruikers van social media. 

"De financiële professionals zijn duidelijk geen early adaptors van nieuwe toepassingen", schrijft Klaassen. "Wel zijn zij er voorstander van dat bedrijven experimenteren op dit gebied."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.