Nieuws

Online adviestool schiet onder duiven mkb-accountants

Steeds meer kleine dienstverleners proberen online klanten van accountants te winnen. Eén van de jongste initiatieven komt uit Limburg: de Middle Market Scan, die geautomatiseerde bedrijfsanalyses maakt. "Voor de fractie van de prijs die de accountant rekent."

Het initiatief komt van Raymond Bergs, een voormalige adviseur die zijn kantoor met 25 medewerkers verkocht om online adviesdiensten te ontwikkelen. Hij begeeft zich hiermee op het terrein van accountants en andere financieel adviseurs. De doelgroep bestaat uit bedrijven met minimaal vijftig werknemers. 

"Financiële dienstverleners moeten oppassen, net als notarissen, dat ze niet uit de tijd raken", aldus Bergs. "Er gebeurt bijvoorbeeld te weinig op het gebied van online innovatie. Met een nieuwe applicatie, de Middle Market Scan, probeer ik daar verandering in te brengen. We laten zien dat het efficiënter kan." 

"Al jaren stoor ik mij aan het gebrek aan innovatief vermogen bij financiële dienstverleners", zo motiveert hij zijn stap in De Limburger/Limburgs Dagblad. "Accountants en consultants zijn degelijke mensen die goed zijn in hun vak, maar ze blijven in hun comfortzone zitten. Ze merken bijvoorbeeld niet dat klanten zich storen aan hoge tarieven voor standaard- en repeterende werkzaamheden." 

Zijn online instrument is erop gericht dat ondernemers financieel advies op maat krijgen, zonder tussenkomst van een consultant. Via een inlog kunnen zij online vragen beantwoorden op dertien bedrijfsonderdelen. Op basis van de antwoorden volgt een geautomatiseerde analyse. 

Tot zover het geautomatiseerde gedeelte. Wat volgt is een klankbordsessie van twee uur. "Doordat de ondernemer de analyse zelf uitvoert, wordt peperdure consultancytijd gespaard", vervolgt Berg. "Zo krijg je een gedegen analyse voor de fractie van de prijs die face to face gesprekken met de accountant of de consultant zouden kosten." 

Berg voorziet een grote toekomst voor de nieuwe adviestool. Grote partijen als Rabobank, KBC en SRA hebben interesse in deze applicatie. "Binnen een jaar willen we doorgroeien naar een veelvoud aan scans per maand. We denken er over om het concept uit te rollen naar de Belgische en Duitse markt. Ook daar is behoefte aan innovatie." 

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.