Nieuws

Benchmark: ict topprioriteit kantoren

Accountants- en administratiekantoren zien ict, zoals verdere automatisering van werkprocessen, SBR en het opzetten van portals, als belangrijkste speerpunt voor de komende tijd. Dat is een van de uitkomsten uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Full Finance in samenwerking met kantorenorganisatie NOVAK.

Het onderzoek, dat dit jaar voor de elfde keer werd gehouden, werd gisteren uitgereikt aan de deelnemers van de door ABN Amro, Full Finance en NOVAK georganiseerde benchmarkmiddag in de Stadsschouwburg in Amstelveen. Aan de benchmark deden dit jaar 116 kantoren mee: zowel Wta- als niet-Wta-accountantskantoren (85%) en administratiekantoren (15%). 

Speerpunten

Nog meer dan bij het vorige onderzoek willen kantoren met ict aan de slag. 41% van de kantoren noemt ict als belangrijkste speerpunt voor de komende periode. Het gaat dan bijvoorbeeld om het opzetten van portals en het digitaliseren van dossiers tot de voorbereiding op Standard Business Reporting (SBR). In het vorige onderzoek lag het percentage dat ict als topprioriteit zag op 24. 

Dit jaar wordt voor het eerst het vergroten van de naamsbekendheid en versterken van relatiebeheer vaak genoemd. Dit speerpunt noemt 14% van de respondenten. Marketing en relatiebeheer staat daarmee op de tweede plaats in de lijst. Niet zo verwonderlijk in deze tijd, aldus de onderzoekers. "Klanten zijn een schaars goed geworden. Kantoren moeten moeite doen om klanten voor zich te winnen." 

De wens om klantgericht te zijn is veel meer genoemd dan vorig jaar. "Kantoren zien de markt veranderen en realiseren zich dat ze meer moeten concurreren met andere kantoren." 

Belangrijkste speerpunten kantoren

Verdere automatisering werkprocessen, SBR, opzetten portal 41%
Marketing en relatiebeheer 14%
Kwaliteitsverbetering/ontwikkeling nieuwe diensten 11%
Meer op klanten richten 11%
Aandacht voor productie- en omzetoptimalisatie 11%
Anders 13%
  100%

 

Ict

In 2011 besteedden de kantoren iets meer aan ict dan in het jaar daarvoor: ongeveer 3.650 euro per fte. Hiervan werd ongeveer 2.850 euro aan applicaties en onderhoud uitgegeven en zo'n 800 euro aan telefonie en datacommunicatie. 

Uit de benchmark blijkt dat in vergelijking met vorig jaar meer kantoren hun diensten online zijn gaan aanbieden. En nog steeds is er een behoorlijke groep kantoren die dat van plan is. Full Finance verwacht vooral wat betreft SBR-rapportages volgend jaar een sterke groei. 

  aangeboden van plan niet van plan
Financiële administratie (internetboekhouden) 75% 7% 18%
Salarisverwerking 44% 23% 33%
Fiscaal aangifte-management 21% 28% 51%
Aanbieden jaarrekeningen 17% 47% 36%
Verstrekken SBR-rapportages aan Belastingdienst 11% 81% 8%
Verstrekken SBR-rapportages aan banken 6% 81% 13%
Verstrekken SBR-rapportages aan Kamers van Koophandel 10% 80% 10%

 

Thuiswerken

Thuiswerken is bij de kantoren uit de benchmark nog geen gemeengoed. Alhoewel bij 9 van de 10 kantoren de ict-infrastructuur dit mogelijk maakt, wordt slechts 8% van de werkzame uren vanuit huis gemaakt. De meeste kantoren hebben geen harde criteria opgesteld voor thuiswerken. 

Bij veel kantoren komen bepaalde functies er eerder voor in aanmerking. Soms mogen medewerkers alleen thuiswerken als daar een goede reden voor is, bijvoorbeeld omdat ze op hun kinderen moeten passen. 

Een voorwaarde die men in zijn algemeenheid stelt, is dat medewerkers zelfstandig moeten kunnen werken en werkdiscipline hebben. Slechts 29% van de kantoren heeft een thuiswerkregeling opgesteld. Van de andere kantoren is 20% van plan dit te gaan doen. 

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.