Accon avm vindt constructie tegen bijtelling auto van de zaak
Werknemers kunnen voortaan een auto rijden zonder een fiscale bijtelling, ook als zij veel kilometers privé rijden. Accon avm toetste de constructie die volgens fiscalist Jaap van der Meulen fiscusproof is.
"Maar het vermijden van de fiscale bijtelling is niet het doel, dat is vaker geprobeerd. Het gaat om een andere verdeling van de kosten van zakelijk en privé autorijden."
De crux van de structuur die Accon avm bedacht samen met Care Dienstengroep ligt in de juridische verhoudingen en kostenverdeling. Door als werknemer voor dezelfde auto zowel met de leasemaatschappij als de werkgever een leasecontract op te stellen, geldt de wettelijke regeling voor de bijtelling niet, aldus Accon avm. Werkgevers en werknemers kunnen daardoor duizenden euro's op jaarbasis besparen, zo claimt het kantoor.
De werkgever leaset een auto en stelt deze alleen voor de zakelijke ritten ter beschikking aan de werknemers, aldus de uitleg. Vervolgens rekent de werkgever met de leasemaatschappij alleen de zakelijke kilometers af. De werknemers sluiten tegelijk ook een leasecontract af met de leasemaatschappij en betalen voor de door hen privé gereden kilometers.
Door een ict-toepassing wordt iedere rit geregistreerd per werknemer met een onderscheid in zakelijke - en privébestemming, waardoor een sluitende kilometeradministratie ontstaat. Omdat registratie per werknemer plaatsvindt, kan de auto door meerdere werknemers zowel zakelijk als privé worden gebruikt. Het leasecontract biedt de ruimte om ook anderen dan de werknemer in de auto te laten rijden.
"Als gevolg van de contractuele verhoudingen tussen werkgever, werknemer en leasemaatschappij komt het privégebruik van de werknemers niet voor rekening van de werkgever. Hierdoor geldt de wetgeving en alle huidige jurisprudentie met betrekking tot de bijtelling niet", aldus een toelichting van Jaap van der Meulen van Accon avm.
"In het verleden zijn vaker constructies bedacht om zonder bijtelling privé te kunnen rijden, maar die hielden nooit stand. Dat komt omdat ze als doel hadden om de fiscale regels te omzeilen. Voor deze constructie heb ik vijftien jaar jurisprudentie doorgenomen en alles is binnen de regels."
Toch is omzeilen van de wet niet het doel van de constructie, zo voegt hij er aan toe. "Het fiscale voordeel is niet het oogmerk, maar een andere verdeling van de kosten van de auto. De vraag komt van Care Dienstverlening, die inzicht in en grip op de kosten van auto's van de zaak voor werknemers wilde krijgen. Door een registratiesysteem wordt het transparant welke kilometers werknemers privé rijden en wat zij zakelijk rijden. Voortaan betalen werknemers van Care Dienstengroep nu zelf de privé gereden kilometers en liggen de kosten daarvan niet meer bij de werkgever."
"Het is geen spel zonder nieten, want er wordt nog steeds betaald voor het autorijden. Maar de kosten worden nu betaald door degene die ze maakt. Bovendien is deze oplossing maatschappelijk verantwoord. Tot nu toe kopen werknemers die een bijtelling willen ontwijken een eigen auto, die vaak tweedehands is en vervuilender dan die de werkgever beschikbaar stelt. Bovendien rijden werknemers die privé rijden met een auto van de zaak meer kilometers; de kosten worden toch door de werkgever betaald. Binnen de nieuwe structuur geldt dit niet meer."
Of de Belastingdienst er ook zo over denkt is onzeker. Het ministerie van Financiën heeft nog niet gereageerd. "We hebben deze constructie toegepast bij de aangiftes", zegt Van der Meulen. "We zullen merken of de Belastingdienst die accepteert. Als er een correctie wordt toegepast moet men aangeven op welke wetgeving en jurisprudentie die berust. Dan tekenen we bezwaar aan."
Gerelateerd

Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...

Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...

Minder nieuwe auto's verkocht in eerste helft van het jaar
De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar ingezakt. Er werden vooral minder nieuwe benzineauto's verkocht. Met name hybride...

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker
De administratie die nodig is bij een fiets van de zaak wordt makkelijker. Werkgever en werknemer kunnen straks onderling afspraken maken over de dagen dat wél en...

Leaseauto mogelijk al vanaf 2024 verplicht emissievrij
Klimaat- en energieminister Rob Jetten wil graag dat nieuwe zakenauto’s, zoals leaseauto’s, al vanaf 2024 geen CO2 meer uitstoten. Dat staat in de concept-Klimaatnota...