Banken gewezen op juiste procedure standaardbankverklaring
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft aangesloten banken nogmaals expliciet gewezen op de naleving van de juiste procedures rond de standaardbankverklaring. Dit naar aanleiding van opmerkingen van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).
In een standaardbankverklaring neemt de financiële instelling alle bankrekeningen op van een cliënt met daarbij de afgegeven garanties en verplichtingen aan derden.
De NBA stuurde op 5 april 2011 een brief naar de NVB met een aantal zorgpunten over de standaardbankverklaring. De NVB reageerde hierop door de aangesloten banken nogmaals expliciet te wijzen op de naleving van de juiste procedures via een ledencirculaire.
De NVB noemde de volgende punten:
- De cliënt stuurt op verzoek van de accountant de aanvraag voor de standaardbankverklaring naar de bank. Hierbij wordt expliciet vermeld dat de bank de ingevulde standaardbankverklaring rechtstreeks naar de accountant moet sturen (met een afschrift naar de cliënt). De accountant dient de cliënt hier ook op te wijzen;
- De bank maakt gebruik van een model standaardbankverklaring;
- Het is mogelijk dat de cliënt bij de aanvraag van de standaardbankverklaring (op verzoek van de bank) één rekeningnummer opgeeft ter doorbelasting van de kosten van de standaardbankverklaring en als startpunt voor het opzoeken van informatie. Niet het opgegeven rekeningnummer is leidend, maar wat de bank uiteindelijk opgeeft in de standaardbankverklaring. De bank moet in de standaardbankverklaring alle rekeningnummers invullen.