Yammer rukt op in accountantskantoren
Steeds meer accountantskantoren ontdekken de voordelen van de microblogging webdienst Yammer. Na Deloitte heeft ook CROP registeraccountants en belastingadviseurs dit social medium voor intern gebruik omarmd.
Arjan Bosman herinnerde zich een paar maanden geleden dat hij zich had aangemeld bij Yammer, een social medium voor een besloten groep gebruikers. Bosman is Accountant Medewerker bij CROP. "Vanuit mijn rol binnen SRA als vertegenwoordiger van accountants in de zorg was ik op zoek naar een nieuwe manier van delen van kennis en informatie."
"Toen herinnerde ik me dat ik me twee jaar geleden had geregistreerd bij Yammer. Dat is een sociaal medium waarop je contact kunt zoeken met gebruikers in hetzelfde e-maildomein of een community kunt inrichten waarbij ook gebruikers uit andere e-maildomeinen kunnen deelnemen. Maar omdat ik toen de enige was van ons die zich had geregistreerd, kon ik er toen niets mee."
Twee jaar later ziet de wereld er anders uit, niet alleen bij CROP. Ook Deloitte maakt gebruik van Yammer. Eind april 2011 organiseerde het accountantskantoor de eerste Yammer-cast. Daarin konden de tweeduizend aangesloten medewerkers van Deloitte vragen stellen en ideeën aandragen over de organisatiestrategie.
CROP is nog niet zo ver, maar heeft wel een boel voornemens. "Ik vroeg me af of we niet meer konden gaan doen met Yammer", zo vervolgt Bosman. "Yammer is heel goed te gebruiken door bepaalde vakgroepen binnen de organisatie of binnen de accountancy. Als je gekoppeld bent aan een netwerk, kun je daar binnen weer nieuwe groepen aanmaken, zowel open als besloten."
"Yammer is een kruising tussen Twitter en Facebook. Je kunt meer tekens gebruiken dan de 140 van Twitter en de look heeft wat weg van die van Facebook. Je kunt heel handig allerlei informatie uitwisselen, zoals documenten, interviews, artikelen of url's. Je maakt sneller dan op LinkedIn contact met mensen uit de groepen. Ideaal dus voor vakgroepen binnen bijvoorbeeld de SRA. Ik ben ervan overtuigd dat dit helpt om kennis te delen met andere professionals."
Hoe gemakkelijk het gebruik van Yammer ook is, groepen ontstaan niet spontaan, erkent Bosman. "Ik moet mensen warm maken. Sommigen moet je over de drempel helpen, bijvoorbeeld op lunchsessies en met behulp van handreikingen en instructiemateriaal. Maar het is belangrijk dat mensen het leuk en vanzelfsprekend gaan vinden om kennis uit te wisselen via social media."
Er is ook een praktisch vraagstuk bij het gebruik van Yammer, benadrukt Bosman. "Wij gebruiken bij CROP een document managementsysteem. De uitwisseling van informatie moet een plaats krijgen tussen de overige informatiestromen. Dat vraagt om procedures, die nu langzaam vorm beginnen te krijgen.
"Het gaat erom hoe we zo handig mogelijk onze interne communicatie kunnen organiseren. Dit onderwerp ligt nu bij het bestuur van de organisatie en dat helpt bij de verankering ervan. Want het mag niet op één persoon leunen. Als ik nu een halfjaar weg zou gaan, is er een kans dat het gebruik van Yammer blijft liggen."
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...