Ernst & Young beste imago accountantskantoren
Memory Magazine onderzocht onlangs het imago en naamsbekendheid van accountantskantoren. Ernst & Young blijkt het beste imago te hebben en PwC de grootste naamsbekendheid.
In totaal spraken 146 afstuderende en afgestudeerde heao'ers accountancy en bedrijfseconomie zich uit over hun vakgebied. Evenals vorig jaar kregen de ondervraagden de vraag voorgelegd welke accountantskantoren zij zonder hulp konden noemen (actieve naamsbekendheid). De lijst wordt aangevoerd door PwC. Het kantoor neemt hiermee het stokje over van KPMG die dit jaar op de derde plaats staat. Ernst & Young, vorig jaar nog derde, klimt dit jaar naar de tweede plaats.
De respondenten konden het imago van de accountantskantoren waarderen met een cijfer van 1 tot 10. Opvallend is dat de cijfers van de top 5 zijn toegenomen in vergelijking met 2010 en 2009. KPMG mag qua actieve naamsbekendheid zijn gedaald, het kantoor is gestegen in imago-waardering: een 7,4 dit jaar, in 2010 was dat een 7,1. PwC, Ernst & Young, Deloitte en BDO zijn ook gestegen. PwC stijgt zelfs een vol punt in vergelijking met vorig jaar.
De afstuderende en afgestudeerde heao'ers accountancy en bedrijfseconomie kregen ook dit jaar stellingen voorgelegd. Meer dan ooit zien de respondenten binnen de accountancy veel internationale mogelijkheden. Een opmerkelijke stijging van maar liefs 17,5 procent naar 56,8 procent, waar dat in 2010 nog 39,3 procent was.
Een baan bij een regionaal kantoor is minder aantrekkelijk geworden. Gaf 58,5 procent vorig jaar aan voor een baan bij een regionaal kantoor te kiezen, dit jaar is dat 50 procent. Daarnaast werd een aantal nieuwe stellingen voorgelegd, waaronder de vraag of men een eigen accountantskantoor zou willen beginnen: een vijfde van de ondervraagden ziet dit wel zitten.
In de top 5 van favoriete werkgevers voor interne accountants staat Shell net als in 2010 op de eerste plaats, gevolgd door Philips en Ahold. De grootgrutter maakt een flinke sprong in vergelijking met vorig jaar (van 9 naar 3).