Nieuws

'Concurrentiestrijd om zzp'er barst los in zakelijke dienstverlening'

De zakelijke dienstverlening zit als sector in de lift. Er ligt alleen wel een dreiging op de loer: schaarste onder hoogopgeleid personeel dient zich op korte termijn aan als de economie zich in het huidige tempo blijft doorontwikkelen, stelt ABN Amro in 'Visie op zakelijke dienstverlening'. Het aandeel zzp'ers in de accountancy is groot en blijft groeien.

Volgens de bank moeten werkgevers binnenkort weer strijden om goed personeel. Hoogopgeleide krachten (zzp'ers) willen vaak niet meer in vaste dienst werken. Het managen van de flexibele schil wordt daarmee in toenemende mate bepalend voor het eigen succes. 

Uit cijfers blijkt dat het aantal zzp'ers binnen de advieswereld alleen maar toeneemt. Binnen de accountancy speelt detachering steeds meer op en de grote advocatenbureaus moeten steeds meer de strijd aangaan met de eenpitter. Dienstverleners moeten op deze niet aflatende trend inspelen, aldus ABN AMRO. Want werken met een (groot aantal) flexibele krachten vraagt een fundamenteel ander sturingsmodel: in termen van organisatie, communicatie, cultuurborging en mentaliteit. 

Wereld te winnen

Blue Carpet is een bedrijf dat hooggekwalificeerde interim-professionals aan een shared service community helpt. Steve Sichtman is oprichter en managing partner bij Blue Carpet. In gesprek met ABN AMRO stelt hij: "Er is nog een wereld te winnen. Want bedrijven maken vaak alleen beleid voor het eigen interne personeel. Denk aan management development, talent management, leeftijdsbewust personeelsbeleid, diversiteitbeleid. Het loont om dat beleid door te vertalen naar de externe schil van medewerkers. Naar schatting bestaat 50 tot 60 procent van de inhuur uit mensen die al eerder voor hetzelfde bedrijf hebben gewerkt. Extern beleid betaalt zich in tijd en geld dus terug, in plaats van iedere keer opnieuw de markt af te struinen naar interim professionals." 

Disloyale werkgever afgestraft

Volgens ABN AMRO tekent zich een beweging af die illustratief is voor een grotere maatschappelijke ontwikkeling: de onafhankelijkheid van de medewerker. Han Mesters, sector banker Zakelijke dienstverlening: "Eerst werden zzp'ers gerankt en uit die lijst werd gekozen. Maar door de toekomstige schaarste wordt de selectie omgedraaid: zzp'ers gaan bedrijven ranken. Sterker: ondernemingen willen en moeten gerankt worden om voldoende gekwalificeerd interim personeel te kunnen aantrekken. Dat betekent ook dat disloyale werkgevers worden afgestraft." 

Accountancy

ABN AMRO ziet in de accountancy de volgende trends en ontwikkelingen: 

De omzet in de accountancy daalde licht met 1,3 procent, mede dankzij de teleurstellende resultaten op financiële controles en advies aan bedrijven. De voornaamste oorzaak is de terugloop in het aantal opdrachten in deze segmenten, waardoor de prijsconcurrentie toeneemt. De concurrentie op prijs wordt bovendien versterkt doordat het aantal kantoren de laatste jaren sterk is gegroeid, met name het aantal zzp'ers. 

Het aandeel zp'ers in de accountancy is groot. In de periode 2006 tot 2010 is het aantal gegroeid met 40 procent, mede omdat door de krapte op de arbeidsmarkt de vraag naar de zzp-accountant een vlucht nam. Met de sterke groei heeft dit segment in 2010 een aandeel van 67 procent bereikt in het aantal kantoren. 

Ook de top van het mkb binnen de accountancy heeft zich de laatste tijd versterkt door middel van fusies, overnames en strategische samenwerking. De consolidatieslag viel in 2009 en 2010 nog enigszins tegen, mede doordat kantoren minder geneigd waren om (in tijden van crisis) in risicovolle avonturen te stappen. 

Mkb-opdrachtgevers zijn kritischer geworden op de verhouding tussen prijs/kwaliteit en vragen offertes aan bij meerdere partijen. Hierdoor werd de focus van de branche meer intern gericht, waarbij de aandacht vooral uitging naar bestaande klantrelaties en het optimaliseren van de eigen interne operationele processen. 

Veel kantoren hebben een businessmodel, gebaseerd op een breed dienstenpakket met daarin controlewerkzaamheden, belastingadvies en adviesdiensten. 

De visie van ABN AMRO op de sector:

Na een relatief rustig jaar hebben accountantskantoren fusies en overnames in 2011 weer op de agenda staan. Vooral mkb-kantoren zoeken langdurige samenwerkingsverbanden of willen fuseren. Deze strategie past binnen hun ambitie om schaalvoordelen te realiseren. De aansluiting met potentiële partners is een middel om het kostenniveau te verlagen, in marktaandeel te groeien en daarmee de concurrentie aan te gaan met de grotere kantoren. 

Voor een groot aantal mkb-kantoren betekent een strategisch partnerschap dat de druk van de investeringen in automatisering (zoals SBR/XBRL) en opleiding verminderd kan worden. De prijsdruk duurt echter voort, mede door de transparantie in tarieven en door verdere automatisering in werkprocessen, die de efficiency van kantoren bevordert. Door automatisering vermindert op termijn het accountantswerk aan bijvoorbeeld jaarverslagen sterk, waardoor de prijs van deze dienstverlening sterk daalt. 

Het verschil tussen de grote vier en de subtop van accountancykantoren wordt steeds kleiner. Hierdoor wordt dit segment ook een interessante partij voor grote opdrachtgevers die, vanwege economische motieven, op zoek zijn naar alternatieven. 

De komende periode is meer regelgeving van toepassing op de accountancy. Zo heeft de EU bedenkingen wat betreft adviesdiensten door de controlerend accountant, aangezien de onafhankelijkheid hierdoor in het gedrang komt. 

Omzetontwikkeling 2009, 2010, 2011*

  2009 2010 2011*
Accountantskantoren 2% -1% 3%
Advocatenkantoren - - 5%
Reisbranche -2% -8% 5%
Beveiliging en opsporing 2% -2% 2%
Deurwaarders en incassobureaus - - 3%
Economische adviesbureaus -7% -11% 2%
Notariskantoren - - 1%
Schoonmaakbedrijven 1% 1% 2%
Uitvaartbranche - - 6%
Uitzendbureaus -14% -3% 8%
Marktonderzoekbureaus 5% 2% 3%

* 2011 = voorspellingen ABN AMRO Sector Research

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.