Fransen mogen klantenwerven niet totaal verbieden
Het Decreet dat Franse accountants verbiedt in welke vorm dan ook klanten te werven, gaat te ver en is in strijd met de Europese Dienstenrichtlijn.
Volgens Decreet 2007-1387 mogen gekwalificeerde accountants geen klanten werven. Meedoen aan wetenschappelijke congressen of academische evenementen is toegestaan. Maar accountants mogen daarbij geen reclame maken voor hun diensten.
De Franse belangenvereniging van accountants heeft na de uitvaardiging van dit verbod een procedure aangespannen tegen de minister van Financiën. In deze procedure heeft de Franse Raad van State het Europese Hof van Justitie om advies gevraagd met een zogenoemde prejudiciële vraag.
Volgens het Europese hof komt het Decreet neer op een totaal verbod op commerciële uitingen. Zo'n verbod is in strijd met de Dienstenrichtlijn.
Die richtlijn was namelijk mede bedoeld om een einde te maken aan het algehele verbod voor leden van een gereguleerde beroepsgroep op één of meer vormen van commerciële communicatie, zoals adverteren, direct marketing en sponsoren. Ook het verbod om in de media te spreken over de dienstverlening druist in tegen de geest van de richtlijn.
Lidstaten behouden volgens het hof wel het recht om voorwaarden te stellen aan de inhoud en manieren waarop professionele dienstverleners commercieel communiceren. Die regels moeten dan wel gerechtvaardigd en proportioneel zijn om de onafhankelijkheid, waardigheid en integriteit van het beroep alsmede de vertrouwelijkheid beschermen.
De Verordeningen Gedragscode van NIVRA respectievelijk NOvAA kennen geen reclameverbod, maar leggen wel beperkingen op aan accountants die naar buiten treden. Zo moeten zij eerlijk en oprecht zijn en wanneer zij zichzelf aanprijzen en daarbij niet het beroep in diskrediet brengen of valse verwachtingen wekken.
Ook mogen zij zichzelf niet verheffen door zich neerbuigend uit te laten over het werk van een ander.
Gerelateerd

De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...

PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...

Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...