Accountants schoorvoetend aan de ratingdiensten
Ratingdiensten voor accountants zijn nog geen gemeengoed in Nederland. De initiatieven die een jaar geleden werden genomen hebben veel belangstelling gewekt. Maar slechts weinig kantoren zijn ermee aan de slag gegaan. Aanpassing van de ratings moeten het product bruikbaarder maken voor accountants.
Dit blijkt uit een inventarisatie door Accountant.nl van de diverse aanbieders van ratingdiensten voor accountants. Twee ratingdiensten voor accountants zijn vorig jaar gestart. De ratingdiensten van de derde aanbieder, KPMG in Engeland, hebben in Nederland geen voet aan de grond gekregen. Een jaar geleden kondigde bestuursvoorzitter John Griffith Jones aan dat het kantoor overwoog om deze dienst te ontwikkelen. Onbekend is of dit inmiddels is gebeurd. In ieder geval heeft KPMG Nederland de dienst niet in de aanbieding. "Wij doen er niets mee", aldus woordvoerder Andy Bellm.
De meest succesvolle ratingdienst is die van SRA, die vorig jaar eigen ratingdiensten lanceerde voor accountants onder de naam SRA-Rating Diensten. "Ongeveer vijftig kantoren maken daarvan gebruik, vooral de wat grotere kantoren", aldus Harold Kinds van SRA. "De oorspronkelijke belangstelling was echter vier keer zo groot. Tweehonderd kantoren hebben de informatiebijeenkomsten bezocht. We hebben 370 leden, dus gemeengoed is het zeker nog niet."
Een maand na de introductie van de SRA-ratingdiensten volgde de lancering van de OK-Rating PAsS (Premium Auditors' Statement) van het OK Rating Institute. Deze dienstverlening is een variant van de reeds bestaande OK-Score-rating, die sinds 2003 wordt aangeboden. "De belangstelling van Nederlandse accountants is uiterst matig", zegt directeur Willem Okkerse van het OK Rating Institute.
Volgens Kinds is het voor accountants moeilijk om de vertaalslag te maken van een rating in een concreet advies aan een ondernemer. De ratingdiensten van SRA bieden een scala aan mogelijkheden: van een eenvoudig ratingrapport, gebaseerd op de jaarrekening waarop de PD-waarde (de overlevingskans) en een ratingnotatie (bijvoorbeeld BB+) zijn weergegeven, tot aan een uitgebreide kredietaanvraag waarbij de opgestelde prognose wordt voorzien van een rating.
"Natuurlijk bieden we opleidingen en begeleiding, maar het blijft voor accountants ingewikkeld om de ratingdiensten in te zetten. We hebben vragen gekregen van accountants die moeite hadden om de ratings te vertalen in complexe situaties. Het vertalen van ratings vraagt veel deskundigheid. Veel accountants hopen eigenlijk dat ze met één druk op de knop een kant en klaar adviesrapport hebben dat aan duidelijkheid niets te wensen over laat."
Een probleem is volgens Kinds dat de ratingdiensten XBRL-getuned zijn. "Maar niet alle softwarepakketten waarmee accountants werken, kunnen XBRL aan. Bij pakketten waar dit wel het geval is, kunnen de data worden ingevoerd en worden resultaten automatisch aangemaakt. We merken dat accountants al snel overgaan tot de orde van de dag als de ratingdiensten hen te veel tijd kosten."
Volgens Kinds speelt mee dat er geen wet- en regelgeving is die ratingdiensten voorschrijft. "Hoe goed het instrument ook is, de nadruk ligt bij de vaststelling en controle van de jaarrekening." Ook speelt mee dat de adviezen die accountants verstrekken op basis van de ratingdiensten vooral voor eigen gebruik van de ondernemer zijn. "Ook al kunnen ondernemers dankzij een ratingrapport laten zien dat hun bedrijf gezond is, banken zijn verplicht om bij een kredietaanvraag toch een eigen toets te doen", zegt Kinds.
SRA past de ratingdiensten aan om de toepasbaarheid ervan te vergroten. "We maken de ratings ook geschikt voor andere importformaten dan XBRL", vervolgt Kinds. "Verder gaan wij dit jaar de ratingdiensten integreren met standaard dienstverlening van accountants, vooral samenstelling, controle en advieswerk. Deze dienstverlening zien wij als een mogelijkheid voor accountants om veel te kunnen betekenen voor ondernemers. Uiteindelijk vooral bij het aanvragen en behouden van financiering, want ratings leren ondernemers wat hun mogelijkheden zijn."
Gerelateerd

AFM geeft Santander miljoenenboete wegens opnieuw onverantwoorde kredietverstrekking
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft aan Santander Consumer Finance S.A. (SCF) een boete van 3,7 miljoen euro opgelegd, wegens opnieuw onverantwoorde kredietverstrekking.

AFM: risico op onverantwoord lenen door fouten krediettoets
Consumenten lopen bij het aanvragen van een lening het risico om onverantwoord veel krediet te krijgen door fouten in geautomatiseerde processen. Daarvoor waarschuwt...

EU-boete kredietbeoordelaar Moody's om belangenverstrengeling
De Europese beurstoezichthouder European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een boete van 3,7 miljoen euro opgelegd aan kredietbeoordelaar Moody's vanwege...
Toezichthouder krijgt zelf tik op de vingers
De Europese waakhond voor kredietbeoordelaars ESMA heeft zijn eigen papierwerk niet helemaal op orde.
Italiaanse aansprakelijkheden
Vorige week las ik in de krant dat aanklagers in Italië een zaak voorbereiden tegen medewerkers van kredietbeoordelaars Fitch en Standard & Poor’s (S&P). Die zouden...