‘Directeur JAN@ heeft partnerschap zelf verdiend’
Minder dan een jaar na zijn aanstelling tot algemeen directeur van accountantskantoor JAN@, is Robbert Bouman benoemd tot partner van de organisatie. Bouman is accountant noch fiscalist. "Maar hij heeft bewezen bij te dragen aan de winstontwikkeling van ons kantoor."
"Het partnerschap heeft in deze branche een bijzondere betekenis", zegt Robbert Bouman over zijn aanstelling als partner. Bouman is beroepsmanager die geen accountant of fiscalist is. "Doorgaans gaat aandeelhouderschap op een accountantskantoor gepaard met directe bijdragen aan de omzet. Mijn rol als fee earner is echter beperkt. We hebben een kleine adviespraktijk opgericht, die ik aanstuur. JAN@ geeft echter een andere invulling aan het partnerschap dan alleen directe bijdragen aan de omzet."
"We wisten wie we in huis haalden", zo motiveert Nico Perdaan, partner van JAN@, de benoeming van Bouman tot partner. "Robbert was ondernemer en hij wilde partner worden. Goede arbeidsvoorwaarden volstaan niet om hem te houden. Of je fee earner bent is niet belangrijk voor het parnterschap bij JAN@. Het gaat erom of je bijdraagt aan de winst van de onderneming en of je ondernemer bent. Robbert heeft laten zien dat hij aan beide criteria voldoet en daarmee heeft hij het partnerschap verdiend."
"Hij heeft processen op onze kantoren geoptimaliseerd en nieuwe producten ontwikkeld. Beiden hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van JAN@. De partners zijn specialisten, vakinhoudelijk sterk maar commercieel en procesmatig soms minder sterk. Accountants en fiscalisten willen goede adviezen geven, maar Robbert zorgt er ook voor dat wij tevreden klanten hebben."
De samenstelling van directies leidt bij menig accountantskantoor tot hoofdbrekens. Veel kantoren willen de dagelijkse leiding bij de partners houden, maar vaak ontbreekt het ze aan tijd en kennis om het management goed in te vullen. Beroepsmanagers worden daarentegen vaak gezien als buitenstaanders die affiniteit met de business en draagvlak bij aandeelhouders missen.
Bij zijn aantreden als directeur voorspelde Bouman dat hij binnen een jaar zijn functie zou terugverdienen. "De partners zijn heel hard nodig voor onze verdere groei. Niet alleen vanwege de uren die de partner bij klanten draait, maar ook voor de nieuwe opdrachten die daar weer uit voortvloeien. Bovendien zijn partners nodig om medewerkers te begeleiden. Deze effecten samen wegen wellicht nog zwaarder dan de opbrengsten uit directe uren bij klanten."
Perdaan beaamt dat deze voorspelling is uitgekomen. "Als partners hebben wij vijf rollen die we onmogelijk allemaal kunnen uitvoeren: specialist, adviseur, manager, acquisiteur en coach. Door een deel van deze taken bij een directeur neer te leggen, kunnen de partners zich concentreren op hun sterke punten. Eén plus één is drie in dit geval."
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...