Nieuws

'Urgentie ontbreekt nog bij aantal verzekeraars'

De Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars vindt het 'bemoedigend' dat verzekeraars aan de slag zijn met de implementatie van de Governance Principes die dit jaar van kracht zijn geworden. "Toch lijkt het gevoel van urgentie bij een aantal verzekeraars te ontbreken", zo stelt de commissie in haar eerste rapportage.

"In 2012 zullen verzekeraars zich nadrukkelijk moeten inzetten om het gedachtengoed van de Governance Principes te verweven in hun bedrijfsstrategie zodat de beoogde cultuurverandering in de sector daadwerkelijk gerealiseerd kan worden", aldus de commissie. 

De Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars werd begin september van dit jaar ingesteld door de minister van Financiën en de drie koepels van verzekeraars: Verbond van Verzekeraars, Zorgverzekeraars Nederland en Federatie Onderlinge Verzekeraars. Voorzitter van de commissie is hoogleraar Europees arbeidsrecht Ferdinand Grapperhaus. 

De commissie heeft als taak de naleving van de Governance Principes Verzekeraars te monitoren. De Governance Principes (de code) zijn via zelfregulering tot stand gekomen en inmiddels wettelijk verankerd. 

Verzekeraars moeten in het jaarverslag over het boekjaar 2011 voor het eerst op basis van het pas toe of leg uit-beginsel rapporteren over de toepassing van de code. 

De nu uitgebrachte rapportage is gisteren overhandigd aan de minister van Financiën en de drie koepels en betreft een voorlopig oordeel van de commissie over de implementatie die in gang is gezet. Eind 2012 zal de commissie met een volledige rapportage komen. 

De hoofdpunten uit de rapportage: 

  • De sector is in het algemeen serieus aan de slag is gegaan met de implementatie van de code. "Er zijn duidelijke stappen gezet en dat is een bemoedigend resultaat, gegeven het feit dat de code pas dit jaar van kracht is geworden."
  • Opvallend is volgens de commissie dat het gevoel van urgentie bij een aantal verzekeraars lijkt te ontbreken. "Zij hebben het idee dat de code vooral bedoeld is om het slechte gedrag van andere verzekeraars te corrigeren en hebben een (te) rooskleurig beeld over wat men zelf nog zou moeten doen om van volledige naleving te kunnen spreken."
  • De commissie onderstreept het zelfregulerende karakter van de Governance Principes en benadrukt dat het doel, herstel van consumentenvertrouwen in verzekeraars, alleen gerealiseerd kan worden als de Governance Principes meer eigendom worden van de sector. Implementatie van de Governance Principes moet niet alleen gezien worden als een compliance-exercitie, maar moet tegelijkertijd worden benut om een cultuurverandering te realiseren.
  • Twee belangrijke thema's uit de code zijn het Product Goedkeuringsproces (PAP) en Klantbelang Centraal (KBC). Dit zijn complexe onderwerpen als het om de implementatie gaat en verzekeraars zullen hier volgend jaar nog meer aandacht aan moeten besteden. De commissie pleit ervoor dat bestuurders zich nadrukkelijk inzetten om de thema's PAP en KBC te verweven in de strategie van hun bedrijf.
  • De commissie adviseert bestuurders hun raad van commissarissen c.q. toezichtorgaan te benutten en in te zetten bij de implementatie van de Governance Principes en de daarmee samenhangende cultuur- en gedragsaspecten.
  • Ten aanzien van het beloningsbeleid ziet de commissie dat mede onder druk van de Regeling beheerst beloningsbeleid veel verzekeraars de noodzakelijke aanpassingen hebben gerealiseerd. De variabele beloning is neerwaarts bijgesteld en mede gekoppeld aan niet-financiële prestatiecriteria.
  • De implementatie door verzekeraars van een Product Goedkeuringsproces (PAP) geeft een wisselend beeld. Bij de meeste verzekeraars is er wel een PAP, maar is dit proces nog onvoldoende verweven met de strategie van de verzekeraar en is de multidisciplinaire betrokkenheid binnen de organisatie beperkt. De bemoeienis van het bestuur is gering.
  • Op het punt van Klantbelang Centraal (KBC) constateert de Commissie veel positieve ontwikkelingen bij verzekeraars, maar ook dat bij sommigen KBC en klantgericht werken door elkaar worden gehaald. Het centraal stellen van de klant is meer dan alleen klantgericht werken en moet zich naar de mening van de commissie uiten tot in de haarvaten van de strategie en het beleid van de verzekeraar. "Deze inbedding in de organisatie, ook in de bestuurslaag, is nog onvoldoende ontwikkeld", aldus de commissie.
  • Kamerbrief toezending voorrapportage Monitoring Commissie Verzekeraars

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.