Nieuws

Communicatie vaak reden bij klacht tegen accountant

Gebrekkige communicatie tussen accountant en opdrachtgever speelt in veel gevallen een rol bij het indienen van klachten tegen accountants. Dat blijkt uit het tweede jaarverslag van de Klachtencommissie NIVRA-NOvAA, dat op 8 november door de besturen van beide beroepsorganisaties is vastgesteld.

Het helpt als de accountant zijn cliënt tijdens de opdracht op de hoogte houdt van de voortgang van de werkzaamheden, aldus het jaarverslag. Een heldere opdrachtformulering is ook van belang, omdat beide partijen dan beter weten wat zij van elkaar mogen verwachten. 

Het jaarverslag presenteert de werkzaamheden van de Klachtencommissie van 1 mei 2010 tot en met 30 april 2011. In die periode zijn 73 klachten gemeld bij de Klachtencommissie, exact evenveel als in het jaar daarvoor. 

In achttien gevallen is een beslissing genomen; vijf klachten zijn gegrond verklaard, zes deels gegrond en zes ongegrond. Eén klacht kon bij de hoorzitting niet verder in behandeling worden genomen wegens het verstrijken van de indieningstermijn. 

De overige klachten voldeden niet aan de vereisten, zijn niet doorgezet, vervallen of doorgezonden naar een andere instantie; zeven klachten kwamen terecht bij de Accountantskamer in Zwolle.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.