'Websites accountantskantoren bevestigen stoffig imago'
De vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de websites van accountantskantoren schiet ernstig tekort. Dat concludeert internetmarketingbureau VPSO uit onderzoek naar websites van veertig middelgrote Nederlandse accountantskantoren in opdracht van online-boekhoudspecialist Twinfield.
Niet alleen het gebruikersgemak laat te wensen over. Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts een enkele kantoren gebruik maken van social media.
Gebruiksvriendelijkheid
Een punt waar kantoren de mist in gaan is de gebruiksvriendelijkheid: "In sommige gevallen wordt niets verteld over de diensten die een kantoor aanbiedt of kom je daar pas laat achter, na een aantal muisclicks", vertelt Michael Letens van VPSO. "Wat een kantoor doet moet meteen duidelijk zijn. Ook de zogenaamde 'look & feel' is dikwijls niet positief, slechts een enkele website oogt lekker, maar de meesten voldoen simpelweg niet aan de eisen van deze tijd."
Zoekmachineoptimalisatie
Een ander punt waar accountantskantoren een verbeteringslag kunnen behalen is de vindbaarheid van de websites in zoekmachines. "De zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan toegepast worden door per pagina unieke zoekwoorden toe te voegen of tussenkopjes te gebruiken. Ook het gebruik van relevante paginatitels zorgt ervoor dat pagina's beter worden gevonden", zegt Letens.
Social media
Als laatste blijkt uit het onderzoek dat accountants amper social media kennen en inzetten voor zakelijk gebruik. Accountants kunnen hier veel meer voordeel uit halen. "Als er al social media worden gebruikt is het LinkedIn, andere social media zoals Twitter of Google Maps laat men links liggen. Een reden is vaak gebrek aan tijd. Terwijl je met een aantal eenvoudige stappen al veel winst kan behalen." Een andere tip van Letens heeft toepassing op klantmonitoring: "Door te achterhalen wie je website bezoeken kan je deze potentiële klanten direct benaderen via je sociale netwerken. Zo vermijd je het gebruik van 'koude verkoop'."