Nieuws

Verversing commissarissencircuit stagneert

Commissarissen worden weer iets vaker gerekruteerd uit het eigen netwerk en hebben weer meer functies per persoon. Dat zijn enkele bevindingen uit het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2010 van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het vierde Nationale Commissarissen Onderzoek is een grootschalig onderzoek onder ruim 400 commissarissen en toezichthouders uit verschillende sectoren. 

De gemiddelde commissaris in editie 2010 van het onderzoek is iets jonger dan in 2009: 30 procent is jonger dan 55 (in 2009 23 procent). Ook het aandeel vrouwen steeg, van 14 naar 18 procent. In die zin nam het aandeel ‘old boys' onder de commissarissen dus iets af.

Daartegenover staat dat het aantal commissariaten dat werd verkregen via het eigen netwerk steeg: van 58 procent in 2009 naar 60 procent in 2010 (bij mannen bijna tweederde, bij vrouwen iets minder dan de helft). In 2008 was het percentage ‘eigen netwerk' met 66 overigens nog aanmerkelijk hoger. 

In een toelichting in de Volkskrant van vandaag zegt onderzoekster Mijntje Lückerath van de Erasmus Universiteit (tevens hoogleraar corporate governance aan Nyenrode Business Universiteit) dat de crisis wellicht de oorzaak is van het weer vaker rekruteren in eigen kring. "In onzekere tijden zoeken commissarissen vertrouwde namen, mensen die ze kennen. Als de situatie moeilijk is, hebben ze geen zin in experimenten." 

Het is volgens goed mogelijk om vrouwen, jongeren en minderheden te vinden voor de toezichtscolleges, maar daarvoor zouden professionele bureaus moeten worden ingeschakeld. "Dat kost geld, dus dat doen ze nu liever niet." 

Het aantal commissariaten per persoon steeg fors, van 2,6 in 2009 naar 3,3 in 2010. De tijdbesteding per commissariaat steeg met een uur naar 14 uur per maand. Bij beursgenoteerde steeg de tijdsbesteding van 16 naar 22 uur per maand.

Naast de gebruikelijke trends in samenstelling, benoeming en beloning, lag dit jaar de focus op communicatie door commissarissen.

De commissarissen en toezichthouders uit de verschillende sectoren zijn het veelal met elkaar eens over het belang van communicatie en het inzetten van verschillende communicatiemiddelen. Zo vindt 78 procent van alle respondenten dat hun RvC voldoende transparant is. De meesten geven echter ook aan dat de RvC geen communicatieplan heeft en dat de inzet van de verschillende communicatiemiddelen verbetering behoeft. 

Er is een groot verschil tussen de sectoren wat betreft het inzetten van de website als communicatiemiddel. Bij beursondernemingen en woningcorporaties maakt de raad hiervan wel voldoende gebruik, maar in de sectoren (waaronder zorginstellingen, niet-beursondernemingen en familiebedrijven) is dit volgens de commissarissen zelf nog onvoldoende.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.