Baker Tilly laat big four ongemoeid
Berk zet vanaf februari Baker Tilly voor haar naam. Dit internationale netwerk van zelfstandige accountantskantoren is ambitieus, maar overweegt geen aanval op de big four. Wereldwijd wil Baker Tilly International in omvang de zesde speler in de accountancy worden.
Dat stelt Geoff Barnes, bestuursvoorzitter van Baker Tilly International in een interview met Accountant.nl. "Er wordt me vaak gevraagd of wij bij de big five willen gaan horen. Maar we zijn realistisch, we zijn ver verwijderd van de omvang van marktleider PwC. We bestaan pas 22 jaar en er zijn wereldwijd bijna dertigduizend medewerkers in dienst bij de 150 aangesloten kantoren. Ter vergelijking: PwC heeft driehonderdduizend medewerkers. Qua kwaliteit van dienstverlening is er echter geen verschil."
De strategie van Baker Tilly International is om de komende jaren te investeren in de harmonie van het netwerk. "Onze strategie is om te investeren in eenheid, noem het een familiegevoel. Het delen van dezelfde waarden en inzichten, zodat we kennis en klanten delen. Daarom hebben wij slechts één lidfirma per land, die nationaal een speler is in de top tien. Zo bouwen we aan een consistent netwerk."
Het aanvallen van de big four is volgens Barnes niet nodig. Dat kost maar energie, terwijl de markt in het middensegment groot genoeg is voor een kantoor in een internationaal netwerk. "Er zijn miljoenen bedrijven en de vraag naar dienstverlening door accountantskantoren is enorm. Als wij een goede structuur en aanbod hebben, zijn wij gelegitimeerd om de vragen van bedrijven op te pakken."
"Van de aangesloten kantoren verlangen wij dat ze op hun thuismarkten meedraaien in de top tien en dat ze duidelijke groeicijfers laten zien. Dat past in onze strategie om op termijn het zesde accountantsnetwerk ter wereld te zijn. Nu is onze omzet nog drie miljard dollar. Als ik nu een voorspelling in een enveloppe doe die tot 2020 verzegeld blijft, dan zeg ik dat we dan een omzet hebben van vijf- tot zes miljard dollar."
De naam Berk blijft ook in de toekomst bestaan, benadrukt Barnes. "Je ziet dat vergelijkbare kantoren een andere keuze hebben gemaakt, zoals BDO. In Engeland had BDO tot voor kort de achtervoeging Stoy Hayward, in de VS was die Seidman. Deze namen zijn vervallen. Wij kiezen daar niet voor."
Met deze keuze wil Baker Tilly de zelfstandigheid van de kantoren benadrukken. Ondanks de strakkere banden met het netwerk, heeft Baker Tilly geen zeggenschap in de kantoren. "Mochten er problemen zijn in een kantoor, dan helpen wij uiteraard. Juridisch gezien hebben we geen zeggenschap. Maar als een kantoor onder de maat blijft presteren, dan delen we eerst een gele kaart uit. Als verbetering uitblijft, volgt een rode kaart. Dat komt echter vrijwel nooit voor."