PwC: 'Geen talent afstoten als het economisch tegenzit'
Handhaving van de winst bij een dalende omzet is het gevolg van de vorig jaar ingezette strategie, die draait om kwaliteit, vertrouwen en maatschappelijke relevantie, zegt bestuursvoorzitter Robert Swaak van PwC. De bedrijfsvoering is hier volledig op aangepast. De komende jaren moet de strategie zich verder bewijzen.
"Vorig jaar hebben wij een reset-programma gelanceerd waarin lessen die we trokken uit de crisis centraal stonden", vertelt Robert Swaak in een toelichting op de vandaag gepubliceerde jaarcijfers. "We hebben heel kritisch gekeken naar ons kostenpatroon, waarbij toegevoegde waarde aan onze strategische keuzes de maatstaf vormde."
Cfo Arno Pouw becijfert dat snijden in de bedrijfsvoering de omzetderving heeft opgevangen, zonder dat dit de slagkracht van de organisatie heeft aangetast. "Alle kosten zijn langs de meetlat van de strategische bijdrage gelegd. Zo hebben we vooral minder vlieguren gemaakt en strenger naar inhuur van personeel van buitenaf gekeken. In het boekjaar 2008/2009 lag het gemiddeld aantal vliegkilometers per medewerker op bijna zevenduizend. Dat is teruggebracht naar bijna vierduizend. Samen met andere besparingen is op deze manier is 75 miljoen euro uit onze kostenbasis gehaald. Dat komt voor een groot deel overeen met de teruggelopen omzet."
Tegelijkertijd heeft PwC in Nederland in het afgelopen boekjaar geen cent toegelegd op uitgaven die als bedrijfskritisch zijn aangemerkt. "Dat zijn ict, talentmanagement, kwaliteit en innovatie", vervolgt Pouw.
De resultaten hebben niet geleid tot een inhaalslag bij de managementfees van de partners. Die duikelden in het boekjaar 2008/2009 met bijna vijftien procent, bij een resultaatvermindering van ruim achttien procent. De managementfees stegen afgelopen boekjaar met nog geen procent.
Dat is iets hoger dan de toename van de loonkosten, die met ongeveer een half procent stegen tot 67.400 euro per persoon. Voor een hogere managementfee is geen aanleiding, zegt Swaak. "We hebben een beloningssysteem dat is gerelateerd aan de prestaties. Dat is heel transparant en daar valt niets aan te veranderen."
De komende jaren zet PwC vooral in op kwaliteit, vertrouwen en maatschappelijke relevantie. "We moeten de verwachtingen die onze omgeving in ons stelt overtreffen", zegt Swaak. "Niet alleen de verwachtingen van klanten, maar ook die van belangenorganisaties als Eumedion. Dat betekent dat we duidelijker onze doelstellingen gaan communiceren. De verwachtingen kunnen we alleen waarmaken als we meer de robuuste dialoog aangaan en specialisten inzetten voor advies, controle en fiscale praktijk."
Daarnaast zet PwC hoog in op vraagstukken van groot maatschappelijk belang, zoals CO2-emissie of het genereren van kengetallen in de zorg.
"Nee, dat zal niet leiden tot minder aandacht voor de controlepraktijk", zegt Swaak. "Al onze deskundigheid is nodig om deze vraagstukken op te pakken, daarom investeren we ook vol op de accountancy. Niet alleen in het controleproces, maar ook in nieuwe programma's voor het aanleggen van elektronische dossiers."
"Op aantallen leg ik mij niet vast, maar ik ga er vanuit dat wij de komende tijd meer medewerkers aannemen. Dat hebben wij trouwens gedurende de afgelopen jaren ook gedaan. Talent afstoten als het economisch tegenzit, daar geloof ik niet in. Talent is juist een van de kritische factoren voor ons."