Nieuws

Welke partij op 9 juni?

Op 9 juni zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Voor wie nog zweeft en zijn of haar stem mede wil laten afhangen van standpunten die direct of indirect van belang zijn voor het accountantsberoep en/of de beroepsorganisatie, presenteert Accountant.nl een overzicht van de relevante punten in de verkiezingsprogramma's.

Alle politieke partijen  hebben hun verkiezingsprogramma's gepresenteerd. Opvallend is dat de SP en PVV in hun programma expliciet pleiten voor het afschaffen van de product- en bedrijfsschappen (geen gedwongen lidmaatschap). De SP wil dat hun taken, voor zover van toepassing, worden overgenomen door de overheid. Voor het overige bevatten de verkiezingsprogramma's weinig dat de beroepsorganisatie(s) direct raakt.

Hieronder een opsomming van punten uit de verschillende verkiezingsprogramma's die indirect van belang kunnen zijn voor het beroep.

Opvallend is ook dat duurzaamheid en internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) belangrijke issues zijn in veel programma's, hoewel het nog niet altijd even concreet is gemaakt. De uitgebreide aandacht voor mvo mag volgens de partijen niet resulteren in regelgeving en lasten voor het bedrijfsleven.

Voor het accountantsberoep relevante punten uit de verkiezingsprogramma's 2010-2014:

PvdA

  • Fundamentele herbezinning op de verhouding tussen overheid, markt en toezicht.
  • Streng beloningsbeleid en stevig toezicht.
  • Economische structuur moderniseren omdat de oude niet meer houdbaar is.
  • Houdbare overheidsfinanciën; niet volstaan met enkel snijden in de uitgaven.
  • Dienstbare financiële markten; meer verantwoordelijkheid en transparantie.
  • Grip op de wereldeconomie: toezicht te versterken.
  • Slagvaardige overheid: minder bureaucratie, meer snelheid, minder bestuurslagen.
  • Publieke dienstverleners moeten hun maatschappelijk opdracht weer voorop stellen.
  • Negatief tegenover het introduceren van commerciële motieven bij publieke diensten waar toegankelijkheid voorop staat.
  • Het bedrijfsleven zal moeten meebetalen aan de financiering van beroepsgerichte studies van werkenden.
  • De inkoopkracht van de overheden moet worden gebruikt om innovatie aan te jagen.
  • Bepleiten een sociaal werkgeverschap dat gericht is op de zorg voor goede arbeid en op investering in werknemers.
  • De vrije markt kent beperkingen: veel maatregelen zullen alleen maar effectief zijn in internationaal verband.
  • Verminderen van administratieve lasten: snoeien in het woud van regels; een nullijn voor wetgevingskosten: baten voor ondernemers moeten groter zijn dan kosten; één digitaal overheidsloket voor alle ondernemingszaken; alle formulieren digitaal.
  • Toezichthouders krijgen meer mogelijkheden voor preventie en sanctionering.
  • Slankere rijksoverheid, door vergaande decentralisatie en taakafstoting: de 150 beleidsdirecties moeten één gezamenlijke rijksdienst gaan vormen waarbij de groepering rond verantwoordelijke ministers en staatssecretarissen de politieke prioriteiten c.q. portefeuilles volgt.
  • Topinkomens in de semi-publieke sector moeten aan banden: kwaliteit van bestuur en toezicht in de semi-publieke sector moet beter; verdere schaalvergroting in de semi-publieke sector kan slechts onder zeer strenge voorwaarden.
  • Een sterk Europees toezichtsysteem waarin alle toezichthouders en centrale banken samenwerken.

CDA

  • Gespreide verantwoordelijkheid, rentmeesterschap, solidariteit en publieke gerechtigheid als ordenende principes.
  • Ontmantelen van bureaucratie: kritisch beoordelen van het functioneren van bestuurslagen ten opzichte van elkaar. Heroverweging van het profijtbeginsel, voor die voorzieningen die buiten de eerste levensbehoeften vallen.
  • Investeren in de kenniseconomie door doelmatigheidswinsten terug te laten vloeien.
  • Meer ruimte bieden aan instellingen om topopleidingen zoals University Colleges aan te bieden zowel in de bachelorfase als in de masterfase.
  • Innovatieplatform omgevormd tot Innovatieraad die tot taak krijgt om de strategische kennis- en innovatieagenda te coördineren en te implementeren.
  • Mvo is belangrijk: het primaat voor mvo ligt bij de ondernemingen zelf.
  • Toezichthouders vanuit de overheid moeten efficiënt en transparant opereren en niet eigen aanvullende regels stellen.
  • Vereenvoudiging van regelgeving, samenvoeging van loketten, stroomlijning van diensten en versnelling van procedures.
  • Convenanten in plaats van dwingende wet- en regelgeving.
  • Het governance-model van bedrijven zo inrichten, dat het rekening houdt met alle bij het bedrijf betrokken belanghebbenden.
  • Waken voor een overvloed en stapeling van regelgeving in reactie op de kredietcrisis Nederlandse regels moeten binnen de internationale context worden opgesteld, geen additionele Nederlands wetgeving.
  • Sterker Europees toezicht: verplichte informatie-uitwisseling tussen toezichthouders, met name in de Europese toezicht colleges, moeten worden verbeterd.
  • Meer ruimte voor creatievere organisatievormen zoals publiek-private samenwerking, coöperaties en concessiemodaliteiten; vormen waarbij eerder naar de private en maatschappelijke kant wordt gekeken dan naar de overheid.
  • Aantal departementen op rijksniveau wordt teruggebracht.
  • Taakuitoefening: publiek-private samenwerking, het concessiemodel (het beleid op overheidsniveau en de uitvoering privaat), uitbesteding van taken en het opzetten van coöperaties.
  • Regelgeving en beleidsontwikkeling behoren niet tot de taak van toezichthouders.
  • Pro-Europa: motor voor interne groei, stabiliteit en welvaart.
  • EU moet zich hard maken voor verminderen van de regeldruk en administratieve lasten voor burgers en bedrijven.
  • Strengere controle op de kwaliteit van de nationale statistieken is noodzakelijk.
  • Houdbaar maken van de overheidsfinanciën kan worden bereikt door vergroting van de inkomsten van de overheid of vermindering van de collectieve uitgaven kleine en slagvaardige overheid, die de samenleving faciliteert en zich beperkt tot essentiële taken: aantal departementen verminderen en de verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen centrale en decentrale overheden stroomlijnen.

SP

  • Stoppen met de uitverkoop van publieke diensten: overheid wordt weer hoofdverantwoordelijke voor de organisatie.
  • Een instituut voor klokkenluiders.
  • Minder ministeries, door betere samenwerking en samenhang in beleid.
  • Afschaffen van de product- en bedrijfsschappen: hun taken worden, voor zover van toepassing, overgenomen door de overheid.

VVD

  • Vrije markt heeft een goede toezichthouder nodig, met overheid als marktmeester.
  • Minder tijd kwijt zijn aan contact met overheid: door het aantal regels terug te brengen.
  • Eén loket voor overheidszaken: toewerken naar één controle- en inspectiedienst voor ondernemers.
  • Hoge inkomens in de publieke sector mogen nooit hoger zijn dan vergelijkbare functies in de marktsector.
  • Overheid dient de problemen waar een sector of cluster tegen aanloopt integraal op te lossen: niet door het geven van subsidies, maar door hinderende regelgeving te schrappen.
  • Inzetten voor de vestiging van buitenlandse  bedrijven in ons land.
  • Samenwerking tussen hogescholen en universiteiten: het verschil tussen beroepsgerichte en wetenschappelijke opleidingen moet voor iedereen herkenbaar blijven: masteropleidingen en onderzoek op hogescholen zijn gericht op praktische beroepsuitoefening.
  • Minder bestuur, minder politici en minder ambtenaren.
  • Toezicht te versnipperd over verschillende bestuurslagen.
  • Interne markt en vrijemarkteconomie vormen in Europa de beste kans op economisch herstel: liberalisering van de verschillende markten; op uitdrukkelijke voorwaarde dat dit op Europees niveau effectief is geregeld en duidelijke afspraken zijn gemaakt over marktmeesters.
  • Nederlandse regering Europese richtlijnen soepeler toepast en niet strikter implementeert dan wordt voorgeschreven; door Europese regelgeving minder streng en zo soepel mogelijk te  vertalen naar Nederlandse.

D66

  • De overheid is te aanwezig en blijft uitdijen: teveel regels, belemmeren economische ontwikkelingen.
  • Samenvoegen van departementen tot zeven ministeries.
  • Overheidsdocumenten zijn openbaar, geheimhouding wordt verantwoord.
  • Versterking internationaal toezicht op financiële wereld, met name in Europees verband.
  • Individu staat centraal.
  • Publiek en privaat meer gaan samenwerken.
  • Overheid controleert niet meer zelf, maar laat dit over aan experts die minder op formaliteiten letten en meer op de intrinsieke kwaliteiten.
  • Druk van administratieve lasten en regels moet verder omlaag: niet alleen door regelgeving te vereenvoudigen, maar ook door de dienstverlening vanuit de overheid verder te verbeteren.
  • Eén Europese toezichthouder, inzetten zonder politieke inmenging.
  • Bonus is dus geen automatisme en moet een werkelijke afspiegeling van het risico zijn.
  • Handhaven van het trendmatige begrotingsbeleid: er is een vast plafond voor de overheidsuitgaven en de overheidsinkomsten ademen mee met de conjunctuur.
  • In het hoger onderwijs meer clustering naar brede bachelors opleidingen, waarin meer afstudeerspecialisaties en verschillende afstudeerniveaus worden aangeboden.
  • Zodra corporaties een maatschappelijke taak hebben, deze te beschouwen als publieke organisaties.
  • De overheid de rol van marktmeester steviger moeten invullen om te toetsen of de werking van markten publieke belangen schaadt.
  • Geheime archieven transparanter maken.

GroenLinks

  • Overheid actiever, selectiever (minder ministeries) en een strenge marktmeester worden.
  • Nederland ijvert voor een multilateraal systeem van informatie-uitwisseling tussen belastingdiensten, rapportage door multinationals van gemaakte winsten en betaalde belas­tingen per land en ondersteuning van ontwikkelingslanden bij de verbetering van hun belastinginning.
  • Nederland spant zich in voor een krachtig Europees en mondiaal toezicht op de financiële markten.
  • Overheid ondersteunt op alle mogelijke manieren mvo.
  • Grote bedrijven worden verplicht een jaarlijkse rapportage op te stellen over hun prestaties op het gebied van mensen­rechten, arbeidsnormen en milieu. Overheden verlangen van elk bedrijf dat in aanmerking wil komen voor overheidssteun of -aanbestedingen dat het aantoonbaar voldoet aan internationaal erkende normen..
  • Bbestaande ministeries worden samengevoegd tot acht departementen.

PVV

  • Scheiding tussen hbo en universiteit moet gehandhaafd blijven.
  • Minder wet- en regelgeving: één regel erbij, twee er vanaf.
  • Geen gedwongen lidmaatschap van publiekrechtelijke organisaties zoals het o.a. Landbouwschap: Afschaffen product- en bedrijfschappen.
  • Snijden in het vet van de overheid.

CU

  • Minder overheid, meer samenleving.
  • Universiteiten krijgen de mogelijkheid te experimenteren met vierjarige Bachelors of Extended Masters.
  • As regels alleen belemmeren, in plaats van belangen dienen, dan worden ze geschrapt.
  • De overheid randvoorwaarden scheppen waarbinnen ondernemingen opereren. Dit geldt in het bijzonder voor sectoren die een algemene nutsfunctie vervullen, Van deze organisaties mag extra zorgvuldigheid en transparantie richting de samenleving worden verwacht.
  • Publiekprivate instellingen houden vast aan de ‘Balkenende-norm'. Teneinde de betrokkenheid van bestuurders en commissarissen bij de onderneming of instelling te vergroten hebben bestuurders altijd een binding met het bedrijf of de instelling.
  • Rapportage verplichting mvo moet conform geaccepteerde internationale richtlijnen worden opgenomen in modelgedragscodes.
  • Terughoudend ten aanzien van verdere liberalisering van o.a. het landbouwbeleid.
  • Bestuurlijke controle tussen overheden maakt plaats voor toezicht op hoofdlijnen en horizontale verantwoording. Taakverdeling tussen overheidsdiensten en overheidslagen leidt tot een forse afname van het aantal beleids- en uitvoerende ambtenaren bij in het bijzonder de nationale overheid.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.