Nieuws

SRA start productenlijn Rating Diensten

Sinds de SRA eind vorige week een nieuwe productlijn voor ratingdiensten lanceerde, is de belangstelling van accountantskantoren enorm. Veertig kantoren hebben volgens de organisatie al belangstelling getoond voor deze nieuwe dienstverlening. Komende informatiebijeenkomsten voor accountantskantoren zitten al vol.

SRA-Rating Diensten, zoals de nieuwe productlijn heet, biedt een scala aan mogelijkheden: van een eenvoudig ratingrapport, gebaseerd op de jaarrekening waarop de PD-waarde (de overlevingskans) en een ratingnotatie (bijvoorbeeld BB+) zijn weergegeven, tot aan een uitgebreide kredietaanvraag waarbij de opgestelde prognose wordt voorzien van een rating. Ondernemers krijgen met deze producten meer inzicht in hun financiering en financieringspositie, stelt SRA.

"In mei en juni zijn er nieuwe demonstratiebijeenkomsten voor accountantskantoren", zegt Harold Kinds, hoofd accountancy van SRA. "Belemmeringen om deze diensten aan te bieden aan klanten zijn er niet voor accountantskantoren. We hebben aansluiting bij bestaande software. Ook het importeren van cijfers op basis van SBR (XBRL) is mogelijk."

"Maar de ratingdiensten zijn niet alleen een technische aangelegenheid. Het gaat er ook om wat je doet met de informatie die je genereert. Een voorbeeld: de nieuwe vennootschapswetten zeggen dat de winstuitkering getoetst moet worden. Met de nieuwe ratingdiensten kan die winstuitkering objectief worden beoordeeld."

"Het is ook mogelijk om met deze diensten namens de klant het gesprek met de bank aan te gaan over bijvoorbeeld kredietverlening. Daar zegt de machine nog wel eens nee tegen een klant. Als accountant beschik je nu over parameters op basis waarvan je het gesprek met de bank kunt aangaan."

Vooral bedrijven in het mkb hebben volgens SRA baat bij de nieuwe dienstverlening. "De nieuwe diensten betekenen inderdaad een uitbreiding van de advieswerkzaamheden van accountantskantoren", zegt Kinds. "Accountantskantoren zijn steeds beter toegerust om op basis van het genereren van objectieve informatie partners te worden van ondernemers. De vraag daarnaar zien we toenemen in het mkb."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.