Nieuws

Klantvriendelijk getreuzel vertroebelde oordeel rating agencies

Een Amerikaanse senaatscommissie heeft aanwijzingen gevonden dat de rating agencies hun oordeel soms lieten beïnvloeden door de wens de klant. Downrating werd vertraagd uitgevoerd en objectieve analyses bijgekleurd.

Veel besluiten werden door rating agencies genomen vanuit financieel belang. In sommige gevallen zetten werknemers van de rating agency's banken onder druk om toekomstige betalingen toe te zeggen, in ruil voor welgevallige rapportages.

De Washington Post haalt een e-mail aan van een medewerker van Moody's, die Merril Lynch op deze manier onder druk zette. "We have spent significant amount of resource on this deal and it will be difficult for us to continue with this process if we do not have an agreement on the fee issue. We are agreeing to this under the assumption that this will not be a precedent for any future deals and that you will work with us further on this transaction to try to get to some middle ground with respect to the ratings."

Komende vrijdag houdt de senaatscommissie een hoorzitting, waar de bestuursvoorzitters van Moody's, Standard & Poors en Fitch Ratings zijn uitgenodigd. Standard & Poors heeft in een reactie gezegd dat zij "learned some important lessons from the recent crisis and made a number of significant enhancements to increase the transparency, governance and quality of our ratings".

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.