Financiële impuls voor vernieuwing NS spoorloos
Het is onbekend wat er met de ruim 1,3 miljard euro is gebeurd die de overheid tien jaar geleden aan de NS heeft gegeven. Dit bedrag was bestemd voor vernieuwingen. Verantwoording over de besteding ervan ontbreekt echter, ondanks aandringen vanuit de Tweede Kamer.
Dit blijkt uit onderzoek van het dagblad Trouw en de nieuwssite Nu.nl. Het geld was afkomstig van de verkoop door de NS van Telfort, wat 1,9 miljard euro opbracht. Dat geld is afgedragen aan de overheid, die weer 1,338 miljard euro terugboekte. Dit geld, het Fonds Eenmalige bijdrage NS (Fens) was bestemd voor de ontwikkeling van ov-chippoorten en het ov-chipsysteem. Daarnaast waren er nog bedragen beschikbaar voor de verbetering van spoorwegstations en het spoornet.
Het geld is in 2001 beschikbaar gesteld aan ProRail, dat als beheerder van de infrastructuur van de spoorwegen verbeteringen uitvoert. Die liet in 2008 weten dat van het oorspronkelijke Fens-geld nog 815 miljoen euro over was. Verder meldt ProRail dat zij tot 2015 voor 257 miljoen aan Fens-geld denkt uit te geven.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tot nu toe over slechts 279 miljoen euro van het totale Fens-bedrag verantwoording afgelegd. Specificaties ontbreken. Volgens brieven van het ministerie is dit bedrag opgegaan aan de poortjes en de ontwikkeling van ov-chips.
Niet bekend is wat er is gebeurd met de rente die het miljardenbedrag heeft opgebracht. De NS heeft het geld geparkeerd bij het ministerie van Financiën, waar het volgens de onderzoekers miljoenen euro's rente opleverde. Volgens de onderzoekers moet de renteopbrengst minstens zo groot zijn geweest als het bedrag dat is uitgegeven aan ov-systemen.