Nieuws

Verbazing over Kamermotie accountantskantoren

Door accountantskantoren is met verbazing gereageerd op de inmiddels verworpen motie van GroenLinks over het adopteren van krachtwijken door accountantskantoren. Maatschappelijke projecten zijn er volop, stellen accountantskantoren.

"Maatschappelijke betrokkenheid dwing je niet af via Kamermoties", aldus Jan van den Herik, directeur corporate social responsibility van KPMG. "Ofschoon het idee  om het bedrijfsleven bij de problematiek van de krachtwijken te betrekken sympathiek is, is het volgens mij veel effectiever  in gesprek te treden met de bedrijven die je tot actie wilt aanzetten."

De strekking van de motie is dat accountantskantoren de bewoners van krachtwijken helpen om optimaal gebruik te maken van fiscale en sociale voorzieningen. De verbazing van de accountantskantoren over deze motie betreft vooral het voorbijgaan aan initiatieven waarmee nu reeds de maatschappelijke betrokkenheid wordt uitgedrukt.

"Wij investeren al jaren in programma's waarmee we in positieve zin willen bijdragen aan vraagstukken die in onze samenleving spelen", zegt Van den Herik. "Soms reageren we spontaan op gebeurtenissen die zich voordoen. De big four hebben recentelijk bijvoorbeeld gezamenlijk aan SHO (Samenwerkende Hulp Organisaties) aangeboden om pro bono schenkingen aan Haïti te controleren."

"KPMG is bij een aantal sociaal maatschappelijke innovaties nauw betrokken. Zo staan wij samen met Fortis Foundation en MOVISIE aan de wieg van het concept van de (maatschappelijke) Beursvloer die in tal van Nederlandse gemeenten wordt georganiseerd."

"Verder zijn wij initiatiefnemer van de nationale coalitie tegen eenzaamheid (Coalitie Erbij), waarin momenteel veertien maatschappelijke organisaties participeren om eenzaamheid in Nederland een halt toe te roepen. En zijn we trekker van Coach2B, een landelijk stimuleringsprogramma om coaching- en mentoringprogramma's gericht op jongeren verder te professionaliseren en op te schalen. Dit mede in de strijd tegen onderwijsuitval."

Van den Herik stelt dat KPMG's initiatieven al bijdragen leveren aan bewoners van krachtwijken. "Maar als accounts- en adviesorganisatie is onze primaire doelstelling toch van een andere orde. Als politici dan willen dat wij onze energie inzetten voor krachtwijken, zou het beter zijn om daarover de dialoog aan te gaan. Dan kunnen ze horen wat we al doen, in plaats van een voorstel daarover in te dienen bij de Tweede Kamer."

Deloitte laat naar aanleiding van de motie weten geen politiek standpunt in te nemen. Wel wijst zij op haar maatschappelijke initiatieven die zij reeds neemt. "Wij zijn van mening dat stakeholders dit van ons mogen verwachten", aldus woordvoerster Eva van der Heijden.

"Ons maatschappelijk beleid richt zich specifiek op een drietal thema's, te weten onderwijs, ondernemerschap en duurzaamheid. Wij committeren ons aan meerdere initiatieven op dit vlak door het inzetten van kennis, kunde en middelen. Zo zijn we actief als partner en sponsor van Jong Ondernemen, LincC Foundation en IMC Weekendschool."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.