PwC UK: rapportage bedrijven onder de maat
Veel bedrijven informeren onvoldoende over hun activiteiten en vooruitzichten. Er is veel aandacht voor historische 'onbeduidendheden' en financiële resultaten op de korte termijn, maar strategische informatie schiet er bij in. Accuraat toezicht wordt daardoor bemoeilijkt en beleggers gaan op zoek naar andere informatiebronnen.
Dat constateert PricewaterhouseCoopers UK in een onlangs gepubliceerd rapport. Daarin is de kwaliteit van de informatie onderzocht die de top 350 van het Engelse bedrijfsleven communiceert. Veel bedrijven zien financiële communicatie als een verplichte invuloefening waarmee zij voldoen aan hun wettelijke verplichtingen.
Het ontbreekt aan heldere boodschappen over prestaties, governance, risicobereidheid en de uitvoering van de strategie. De slechte informatievoorziening frustreert effectief toezicht, aldus PwC, en dwingt beleggers tot het raadplegen van alternatieve informatiebronnen waarvan de betrouwbaarheid niet vaststaat. Een gevolg kan zijn dat bedrijven niet meer goed zijn voorbereid tegen een vijandige overname.
"Disconnected reporting promotes the wrong image, and it raises questions about the quality of management and governance of a company, which can only contribute to uncertainty and market doubts", aldus een toelichting van David Phillips, partner corporate reporting van PwC UK.
In de nabije toekomst draait de informatievoorziening steeds minder om het aanleveren van financiële data en meer om het uiteenzetten van de strategie.
Aspecten die te maken hebben met de invloed van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op de bedrijfsvoering, kunnen niet langer geïsoleerd worden gerapporteerd. Ze zullen integraal onderdeel worden van de financiële communicatie. Ook wordt het steeds belangrijker, aldus PwC, om interne en externe rapportages op elkaar af te stemmen.