Big four UK verliezen klanten aan kleinere kantoren
In Engeland melden kleinere accountantskantoren dat ze in toenemende mate de big four aftroeven in het midden- en kleinbedrijf. De grote kantoren zouden de trend in de hand werken door onhandig in te spelen op de crisis.
Volgens Britse vakmedia zouden kleinere accountantskantoren niet alleen garen spinnen bij hun kostenreducties, maar ook bij de ambivalente houding van de big four. Die zouden zich van kleinere controlecliënten vervreemden door ervaren partners contracten te laten afsluiten, maar het werk te laten uitvoeren door junioren.
Zo vertelt Melissa Bowers, partner van het kleine accountantskantoor Harts LLP, dat ze recent werk heeft binnengehaald dat al 35 jaar in handen was van één van de big four. "Voor dit kantoor is dat werk van minder belang, dus schenkt men de klant minder aandacht."
Michael Good, partner van het accountantskantoor Critchleys, signaleert daarnaast dat bedrijven vragen stellen bij de tarieven van de big four. "Zij vragen zich welke extra's zijn krijgen voor de hoofdprijs. Niet veel, zo concluderen ze."
Vorige maand signaleerde John Flaherty, hoofd Assurance van Ernst & Young in Engeland, al topdrukte bij nieuwe tenders voor accountantswerk. Kleine kantoren menen dat de big four zichzelf uit de markt prijzen.
Colin Howe, verbonden aan het kantoor Hillier Hopkins en bestuurder van UK200, een netwerk van accountants- en advocatenkantoren, vertelt dat hij meedingt naar contracten die vroeger niet voor zijn kantoor waren weggelegd. "De crisis heeft de ogen geopend van het bedrijfsleven. Men ziet nu dat er goede alternatieven zijn."