Accountant in spagaat bij wanbetalende klant
Hoewel accountants in de rij van schuldeisers niet sterk staan, lijken de meeste vooralsnog weinig last te hebben van wanbetalingen als gevolg van de crisis. Een toenemend aantal constateert niettemin wel een groei van dit soort problemen.
Dat blijkt uit een verkenning in het deze week verschijnende septembernummer van 'de Accountant'.
Bureaus als Graydon, Dun & Bradstreet, incassobureaus en deurwaarders melden regelmatig dat betalingstermijnen oplopen en wanbetalingen toenemen. Ook het aantal faillissement stijgt. Toch lijken de meeste accountantskantoren vooralsnog niet heel veel last te hebben van wanbetaling door klanten.
Volgens Jan Wietsma, adviseur bij Full Finance, is er van een significante verslechtering van het betalingsgedrag zelfs "absoluut geen sprake". Maar hij houdt rekening met een mogelijke verslechtering in het komend halfjaar.
Uit een eind maart gehouden enquête door SRA, de vereniging van middelgrote accountantskantoren, blijkt daarentegen dat 75 procent van de aangesloten kantoren nu al te maken heeft met ‘matig tot sterk opgelopen betalingstermijnen'.
En in een rondgang door 'de Accountant' geeft tweederde van de kantoren weliswaar aan "niet of nauwelijks last te hebben van langere betalingstermijnen of verminderde betalingsmoraal", maar twintig procent spreekt van "enigszins last" en tien procent zegt er duidelijk mee te maken te hebben.
Veel kantoren hebben zich door strikte voorwaarden en een strak aanmanings- en incassobeleid standaard wel ingedekt tegen het door cliënten overschrijden van betalingstermijnen.
De positie van accountants ten aanzien van slecht betalende klanten blijft lastig. Edwin Gierman, directeur van Fiducia Accountancy, spreekt van een ‘spagaat' als een klant in serieuze problemen komt: "Stopzetten van de werkzaamheden verergert dit vaak alleen maar. De accountant zit dan dus in een spagaat: doorgaan met werk zodat de klant niet sneller omvalt en kans op betaling nog aanwezig blijft, of wel stopzetten waarbij de cliënt sneller omvalt en je ook je vordering kwijt bent. Lastig dus!"
Een middelgrote accountant uit Noord-Holland ervaart hetzelfde: "Je bent de eerste die ziet dat het minder goed of slecht gaat, maar je bent doorgaans de laatste die ermee stopt."
Toch kan een accountant wel iets doen om problemen te beperken en een betere betalingsmoraal te stimuleren. Lees in het artikel meer over acht mogelijke maatregelen.
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...