Nieuws

Crisis maakt pakje brood weer populairder

De kredietcrisis zorgt voor de eerste stijging van Britse broodverkopen in 35 jaar. De verklaring is zuinigheid: mensen gaan weer met boterhamzakjes naar hun werk.

Dat meldde de Britse krant The Times onlangs. Volgens het bericht constateerden de marktonderzoeksbedrijf TNS een stijging van een half procent in de broodverkopen in de twaalf maanden tot eind april. Het voorgaande jaar was juist een daling van 0,2 procent te zien geweest. 

Diverse supermarkten bevestigen de trend en noteerden zelfs forsere toenames. De Federation of Bakers is uiterst verheugd over deze stijging, na de 35-jarige daling die sinds eind jaren zeventig het beeld in de broodsector beheerste. 

De verklaring van dit alles is minder vrolijk: de economische crisis. De Britse werkers nemen uit besparingsoverwegingen vaker een kant en klare broodlunch mee naar het werk, in plaats van iets te kopen. Extra ondersteuning voor deze crisistheorie is de eveneens gestegen verkoop van thermosbekers, thermosflessen en broodzakjes. 

De Britse broodmarkt omvat een bedrag van drie miljard pond per jaar. Dagelijks worden negen miljoen grote broden naar binnen gewerkt en de gemiddelde Brit eet jaarlijks zo'n 35 kilo brood. 

In Nederland kopen we volgens Voorlichtingsbureau Brood per persoon rond de zestig kilo brood per jaar. Ook hier is dat vanwege het grote aanbod van andere levensmiddelen jarenlang gedaald: na de Tweede Wereldoorlog aten we nog ver boven de tachtig kilo brood per jaar.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.