Nieuws

Internet verandert duurzaamheidsverslaggeving

De voortschrijdende digitalisering beïnvloedt de manier waarop ondernemingen rapporteren over duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Global Reporting Initiative (GRI) en communicatiebureau Radley Yeldar.

In het onderzoek werd gekeken naar de duurzaamheidsverslaggeving op de websites van veertig ondernemingen die rapporteren volgens de G3-richtlijnen van het GRI. In het onderzoek zijn drie 'Nederlandse' bedrijven betrokken: Philips, Shell en ING. 

Volgens de onderzoekers vinden bedrijven het steeds belangrijker dat belanghebbenden eenvoudig toegang hebben tot duurzaamheidsinformatie. In de meeste gevallen is deze informatie vanaf de homepage van een bedrijfswebsite met twee keer klikken te vinden. 

Maar het gebruik van de mogelijkheden van online communicatie heeft ook een keerzijde. Bij ruim eenvijfde van de onderzochte bedrijven moeten bezoekers op drie of meer plekken zoeken om alle GRI-informatie te verzamelen. 

Het onderzoek benoemt een aantal factoren die de effectiviteit van online verslaggeving beïnvloeden, zoals het gehanteerde formaat en de manier waarop nieuwe webtechnologieën worden ingezet om de boodschap aan stakeholders over te brengen. 

Alle ondernemingen maken in ieder geval gebruik van het pdf-formaat, maar er is een duidelijke trend die wijst in de richting van het veelvuldiger inzetten van innovatieve online technieken. Volgens de onderzoekers kan dit een dilemma met zich meebrengen voor de ondernemingen. De vraag is hoe bij het gebruik van deze nieuwe manieren van presentatie de integriteit, vergelijkbaarheid en bruikbaarheid van de informatie gewaarborgd blijft. 

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.