NIVRA-debat 'Met de gebruiker aan tafel'
De vraag naar niet-financiële informatie neemt toe. Het belang van assurance daarbij verschilt per situatie en onderwerp, maar assurance kan bijdragen aan het externe vertrouwen en kan verbetering van de interne organisatie op dit gebied stimuleren. Dat was een van de conclusies tijdens de vandaag gehouden NIVRA-debatbijeenkomst 'Met de gebruiker aan tafel'.
Het succes van organisaties wordt niet alleen bepaald door de financiële resultaten, maar meer en meer ook door informatie over bijvoorbeeld maatschappelijke en klimaateffecten, toekomstperspectief en risicomanagement. Om als accountants te kunnen inspelen op de toenemende behoefte van stakeholders aan niet-financiële informatie (NFI) en een verwachtingskloof te voorkomen organiseerde het NIVRA op 12 mei 2009 de debatbijeenkomst 'Met de gebruiker aan tafel'.
Kernonderwerpen tijden het door Robert Mul (director public trust NIVRA) geleide debat waren onder meer de specifieke informatiebehoefte van verschillende stakeholders, de bijdrage die stakeholders verwachten van accountants en de vraag wat accountants op dit gebied feitelijk kunnen leveren.
De circa 35 aanwezigen waren unaniem van mening dat de vraag naar NFI verder zal toenemen. De huidige financiële crisis versterkt dit zelfs, stellen sommigen: "Juist nu financiële cijfers slecht zijn, wordt niet-financiële informatie belangrijker om iets over de toekomst van een onderneming te kunnen zeggen."
Een interessant discussiepunt betrof de concurrentiegevoeligheid van sommige informatie. Volgens een aantal aanwezigen wordt dit argument steeds weer gebruikt. Zou zouden bijvoorbeeld gegevens over klant- en medewerkerstevredenheid concurrentiegevoelig kunnen zijn. Volgens zelfstandig onderzoeker Aalt Klaassen gaat dat echter niet op: "De concurrenten weten al heel veel van elkaar. Alleen aandeelhouders weten het niet."
De vraag of bij niet-financiële informatie al dan niet assurance wenselijk is, bleek voor de meeste aanwezigen zeker niet het belangrijkste punt. In sommige gevallen kan assurance het externe vertrouwen bevorderen, maar dat hoeft niet altijd. De vertegenwoordigers van KLM en Rabobank, die hun maatschappelijke verslagen al jaren (deels) extern laten controleren, wezen wel nadrukkelijk op het feit dat zo'n externe audit ook intern van nut is. "Het stimuleert verbeteringen in je interne organisatie en monitoring op dit gebied."
De debatsessie van 12 mei 2009 dient mede als input voor het rapport dat het NIVRA op 12 november 2009 zal presenteren tijdens het debat 'Meer dan euro's alleen; Nieuwe kaders voor niet-financiële informatie'.
De bijeenkomst bestond uit een ochtend- en een middagsessie. De deelnemers per sessie:
Ochtend: prof. Harm van Nimwegen (hoogleraar Controlling VU Amsterdam), Elfrieke van Galen (vice-president CSR KLM), Roland Waardenburg (vice-president CSR Ahold), Cor van den Bosch (lid Raad van Commissarissen ASR) en Gerben Evers (Eumedion).
Middag: prof. Arco van de Ven (hoogleraar Bestuurlijke informatievoorziening TiasNimbas), Olaf Brugman (manager MVO Rabobank Nederland), Mariëtta Smid (advisor duurzaamheidsbeleid ASN Bank), Eduard Wijnoldij Daniels (directiestaf Essent) en Hendrik-Jan Sepers (manager corporate risk Eneco).