E&Y zet Mandarijn in als concurrentiewapen
"Al drie jaar geleden zijn we begonnen om de Chinese bedrijvigheid in Nederland te monitoren", zegt Hugo Hollander, partner van Ernst & Young in Den Haag. "Aansluitend begonnen we medewerkers te scholen in het Mandarijn. Beheersing van deze taal helpt om contacten te leggen met Chinese bedrijven in Nederland."
Het belang van Chinese bedrijven in Nederland neemt sterk toe, aldus Hollander. Het aantal Chinese bedrijven in Nederland groeide tussen 2005 en 2009 van vijftig tot meer dan 170. De komende jaren volgen er nog veel meer, zo is de verwachting. De taalcursussen van Ernst & Young leggen dan ook nadruk op de taalvaardigheid die nodig is voor het zakendoen.
"Beheersing van het Mandarijn helpt om contacten te leggen, ook al is dat niet het allerbelangrijkste", zegt Hollander. "Zeker op het gebied van de zakelijke dienstverlening, waar je net iets meer moet kunnen bieden dan je concurrenten. De jongere generatie Chinezen spreekt Engels, maar ouderen niet. Laatst waren we op een bijeenkomst met Chinese bedrijven. Dan raken onze medewerkers die Mandarijn hebben geleerd goed in gesprek met Chinese ondernemers."
De cursussen worden gegeven aan medewerkers van de kantoren Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. Het gaat om 35 medewerkers, allemaal met een Chinese achtergrond. Zij beheersen echter niet het Mandarijn, maar spreken Kantonees.
Allebei tonentalen, aldus Hollander, maar toch verschillend. "Het Kantonees heeft zeven tonen en het Mandarijn vier. Heel belangrijk is om de juiste tonen te gebruiken. Ik heb twee lessen gevolgd in het Mandarijn, maar ik vind het heel moeilijk. Ik zeg iets zonder dat ik het zelf begrijp. Ik heb nog wel een woord onthouden: ni hao. Dat betekent goedendag."