Nieuws

Advocaten declareren strikter vanwege crisis

Vijftien topadvocatenkantoren in de Londense City zijn door de recessie strakker gaan factureren en stimuleren hun partners om scherper toe te zien op snelle betaling door cliënten. In Nederland wordt ook scherper opgelet, maar lijken concrete maatregelen vooralsnog niet nodig, net als bij accountantskantoren.

Het Britse advocatentijdschrift Legal Week meldt dat Londense topkantoren maatregelen nemen om de cashflow verbeteren en wanbetaling door klanten in financiële problemen te voorkomen. Voorbeelden van kantoren in Engeland die het betaalgedrag van hun cliënten scherper volgen zijn Herbert Smith, Lovells, CMS Cameron McKenna en Bird & Bird. 

Zo halveerde CMS Cameron McKenna de standaardbetalingstermijn van dertig naar vijftien dagen en vraagt Lovells zijn cliënten vaker om zowel aan het begin, in het midden en aan het einde van een opdracht te betalen, in plaats van (zoals voorheen) alleen na afloop. Andere kantoren, zoals Pinsent Masons en Bird & Bird, zijn overgestapt van kwartaalfacturering naar maandelijkse facturering. 

Kantoren die hun factureringsbeleid niet formeel hebben verscherpt, zoals Clifford Chance en Freshfields Bruckhaus Deringer, oefenen wel druk uit op hun partners om rekeningen sneller te innen en regelmatiger met cliënten over betalingen te praten. CMS Cameron McKenna maakte billing vorig jaar tot expliciet onderdeel van de partnerbeoordeling. 

Volgens Advocatie.nl houden ook advocatenkantoren in Nederland het betaalgedrag van hun cliënten nauwlettender in de gaten dan voorheen. Zo vertelt communicatiemanager Rick van Zutphen van Loyens & Loeff dat rekeningen sneller worden verstuurd en het kantoor eerder reageert als de betalingstermijn wordt overschreden. "De levensfase waarin bedrijven zitten, is onzekerder; morgen zijn sommigen er misschien niet meer. En tja, van een kale kip pluk je geen veren." Het kantoor overweegt ook om in plaats van eens per twee maanden, maandelijks te gaan factureren. " 

DLA Piper merkt eveneens dat het betaalgedrag van cliënten is veranderd. Vooral bij grote organisaties komt voor dat betalingstermijnen eenzijdig worden verlengd, vertelt een woordvoerder. Met als gevolg dat rekeningen gemiddeld langer openstaan. Toch blijft het factureringsproces van DLA Piper vooralsnog ongewijzigd. 

Ook AKD Prinsen van Wijmen vindt concrete maatregelen nog overbodig, vertelt hoofd communicatie Han Weegink: "Wij hadden altijd al een strak credit management. Cliënten screenen we bijvoorbeeld vooraf om te bepalen of ze kredietwaardig zijn." 

De ervaring van deze Nederlandse advocatenkantoren komt overeen met die van accountantskantoren. Uit een rondgang door 'de Accountant' bleek recent dat hoewel accountants in de rij van schuldeisers niet sterk staan, de meeste kantoren ondanks de groei van betalingsproblemen vooralsnog weinig last hebben van wanbetalingen. 

» Download het artikel 'Betaalt uw klant nog?' uit het juli/augustusnummer van 'de Accountant'

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.