Accountants en sponsoring: méér dan een zak geld
Naast sport en cultuur heeft maatschappelijke sponsoring de toenemende belangstelling van accountantskantoren. Dat blijkt uit een onderzoek door 'de Accountant' onder de tien grootste kantoren.
Als accountantskantoor een zak geld geven is niet meer genoeg. Er moet iets worden gedáán en "het merk moet worden geladen". Als er één ding duidelijk wordt uit een rondgang langs de tien grootste accountantskantoren in Nederland (gemeten naar aantal RA's), dan is het dat wel. Alleen naamsvermelding in ruil voor een financiële bijdrage is niet meer genoeg.
Sport heeft nog steeds een belangrijke plaats in het sponsorbeleid van accountantskantoren. Zo sponsort Ernst & Young NOC-NSF, en stimuleert het kantoor medewerkers actief te zijn in besturen van sportverenigingen.
Ernst & Young streeft naar strakke richtlijnen voor wat de vestigingen op sponsorgebied mogen doen. Ook bij de meeste andere kantoren, vooral de grotere, zou het hoofdkantoor alle lokale sponsoring wel wat meer willen kunnen sturen.
Sommige kleinere kantoren hebben daarentegen geen moeite met lokale initiatieven. Zo vinden Grant Thornton en CROP het juist belangrijk dat hun vestigingen via hun sponsorbeleid laten zien dat ze deel uitmaken van de lokale gemeenschap.
Naast sport is cultuur van oudsher een interessant sponsorobject voor accountants. Vooral ook omdat deze sector zich bij uitstek leent voor het zogeheten ‘relatiemanagement'.
Steeds vaker worden ook activiteiten buiten sport en cultuur gesponsord. Accountants willen dat door hun naam wordt geassocieerd met het type dienstverlening dat zij bieden, en daarnaast willen ze hun maatschappelijke betrokkenheid tonen.
Grootste groeier is onbetwistbaar maatschappelijke sponsoring. Dit kent zeer uiteenlopende vormen. Expertise ter beschikking stellen is er een onlosmakelijk onderdeel van. Voor sommige kantoren valt het vrijwilligerswerk van medewerkers binnen sportbesturen ook onder maatschappelijke sponsoring. Bij andere stellen medewerkers hun expertise ter beschikking van bijvoorbeeld kinderen in achterstandswijken.
Gerelateerd

Creatieve zzp'ers grijpen mis in rechtszaak om coronacompensatie
Zzp'ers in de creatieve sector kunnen via de rechter geen extra compensatie eisen van de Staat, voor de financiële schade die ze hebben geleden tijdens de coronapandemie.

Staat voor de rechter om coronaschade zzp'ers in cultuursector
De Kunstenbond en de Staat staan woensdag tegenover elkaar in de rechtszaal, bij een zaak die draait om financiële schade die zzp'ers hebben geleden tijdens de coronacrisis.

Gouden marathon in Parijs levert Hassan ruim driekwart ton op
De historische overwinning van hardloopster Sifan Hassan op de Olympische marathon levert haar in ieder geval een bedrag van € 76.000 bruto op, nog afgezien van...

Olympisch goud levert Nederlandse sporter dertig mille op
Olympische sporters van TeamNL die tijdens de Spelen in Parijs een gouden medaille weten te behalen, krijgen van sportbond NOC*NSF een financiële beloning van €30.000....

Olympische Spelen in Parijs dubbel zo duur als aanvankelijk gedacht
De afgelopen decennia kregen alle Olympische Spelen te maken met forse kostenoverschrijdingen. Ook bij de editie in Parijs vallen de kosten naar verwachting dubbel...