'Innovatie vereist wetenschappelijker accountantsopleiding'
Het huidige onderzoek op het terrein van accounting en auditing is te eenzijdig gericht op academische status en te weinig op innovatie. Dat stelt emeritus hoogleraar accountantscontrole Hans Blokdijk.
Volgens Blokdijk lijkt het accountancyonderwijs "verdacht veel op hbo-niveau". Het moet wetenschappelijker, stelt hij in het aprilnummer van 'de Accountant'.
Als gevolg van de toenemende internationale invloed - waarbij de International Accounting Standards de basis zijn voor de controlerichtlijnen en de Code of Ethics voor de Verordening gedragscode - ligt het accent volgens Blokdijk nu "op de regelgeving, en is het daarmee verschoven "van de echte, inhoudelijke kwaliteit naar de schijn daarvan".
"Hoe kan wetenschappelijk onderzoek bijdragen aan de inhoudelijke kwaliteit van de beroepsuitoefening? Dat ziet er somber uit", stelt Blokdijk. "Proefschriften en wetenschappelijke artikelen op onze vakgebieden zijn oefeningen in methodologie waarbij toevallig een onderwerp uit de accounting of de auditing als proefkonijn is gekozen. (...) Het zijn exercities in ‘ontdekking', niet van ‘uitvinding'. Zij leveren geen innovatie op."
Een wetenschap moet "als eerste bijdragen aan theorievorming", stelt de oud-hoogleraar. "Anders wordt het slechts een (zwaar gesubsidieerde) vorm van marktonderzoek, zonder veel maatschappelijk nut."
"Vóór onderzoek komt onderwijs: men moet weten wat al bekend is voordat men in het onbekende op onderzoek uitgaat. Maar het onderwijs moet dan ook tot die zoektocht uitnodigen, dus wetenschappelijke belangstelling wekken."
Door de sterk toegenomen mogelijkheden van automatisering is er volgen Blokdijk vóór alles behoefte aan onderzoek naar nieuwe technieken voor de bestaande producten. "Dergelijk onderzoek vindt wel plaats, maar merkwaardigerwijze vooral door anderen dan accountants. Ik wijs op de proefschriften van de mathematicus Philip Elsas en de statistici Jan Wille en Ed Broeze, alsmede op een flink aantal publicaties vanuit een Stichting Toegepaste Wetenschap-project bij de Katholieke Universiteit Nijmegen, die geen accountantsopleiding kent."
Gerelateerd

Kernteam publiceert eerste concept herijking beroepsprofiel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van de herijkte verordening gepubliceerd, inclusief een uitgebreide toelichting. Titel is 'In balans...

Kernteam Herijking Beroepsprofiel: duidelijker onderscheid tussen AA- en RA-titel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van het nieuwe beroepsprofiel gepubliceerd, met als titel 'In balans met de toekomst'. Een Q&A met...

Studenten laten accountancy terecht links liggen
Om het accountantsberoep aantrekkelijk te houden moet niet alleen door kantoren worden geïnvesteerd in technologie, maar moet de opleiding ook technischer worden,...

CEA consulteert raamwerk voor herziening eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) werkt aan herziening van de eindtermen van de accountantsopleiding. Het 'raamwerk' voor die nieuwe eindtermen...

NBA organiseert discussiebijeenkomsten over beroepsprofiel
In aanloop naar de ledenvergadering van de NBA, medio 2025, organiseert de beroepsorganisatie een aantal discussiebijeenkomsten over het nieuwe beroepsprofiel.