Kantoren laten marketingkansen liggen
Uit onderzoek onder Canadese accountantskantoren blijkt dat de kantoren simpele manieren om zichzelf te promoten vaak laten liggen. In het onderzoek geven de accountants aan dat het behouden en aantrekken van 'quality clients' een hoge prioriteit heeft, maar in de praktijk komt er van de promotionele activiteiten waarmee dit doel kan worden bereikt niet altijd evenveel terecht.
De accountants werd gevraagd welke promotionele activiteiten ze in het afgelopen jaar hadden gebruikt, en het succes hiervan een cijfer van 1 (niet succevol) t/m 5 (zeer succesvol) te geven.
Twaalf procent van de kantooreigenaren gaf aan helemaal geen promotionele activiteiten te ontplooien. Slechts eenderde van de kantoren vraagt huidige klanten het kantoor aan te bevelen bij relaties, terwijl van de kantoren die dit middel wel inzetten 71 procent aangeeft dat dit een zeer effectieve manier is om aan nieuwe klanten te komen.
Andere promotionele activiteiten die door minstens eenderde van de ondervraagden als (zeer) succesvol worden ervaren zijn het onderhouden van relaties met advocaten en banken en andere professionele dienstverleners, vrijwilligerswerk voor lokale organisaties en het versturen van nieuwsbrieven aan klanten.
Promotional activity | Use method | Success of method | |
5 out of 5 | 4 out of 5 | ||
Developing relationships with lawyers | 55% | 10% | 48% |
Developing relationships with bankers | 53% | 12% | 39% |
Attending functions at local business or community organizations | 36% | 4% | 22% |
Advertising in yellow pages | 35% | 6% | 17% |
Developing relationships with realtors and other professionals | 34% | 9% | 34% |
Volunteering with local business or community organizations | 33% | 8% | 41% |
Asking current clients for referrals | 32% | 34% | 71% |
Developing business relations with insurance brokers and companies | 24% | 3% | 26% |
Having a website | 23% | 5% | 17% |
Publishing newsletters for clients and their friends | 16% | 9% | 33% |
Speaking to local business associations or community groups | 15% | 16% | 44% |
Advertising in community papers | 13% | 0% | 7% |
Developing relationships with management consultants | 12% | 7% | 26% |
Hosting information seminars for clients and their friends | 11% | 7% | 28% |
(Bron: CA Magazine, december 2007)
Gerelateerd

De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...

PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...

Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...