Nieuws

Kantoren laten marketingkansen liggen

Uit onderzoek onder Canadese accountantskantoren blijkt dat de kantoren simpele manieren om zichzelf te promoten vaak laten liggen. In het onderzoek geven de accountants aan dat het behouden en aantrekken van 'quality clients' een hoge prioriteit heeft, maar in de praktijk komt er van de promotionele activiteiten waarmee dit doel kan worden bereikt niet altijd evenveel terecht.

De accountants werd gevraagd welke promotionele activiteiten ze in het afgelopen jaar hadden gebruikt, en het succes hiervan een cijfer van 1 (niet succevol) t/m 5 (zeer succesvol) te geven.

Twaalf procent van de kantooreigenaren gaf aan helemaal geen promotionele activiteiten te ontplooien. Slechts eenderde van de kantoren vraagt huidige klanten het kantoor aan te bevelen bij relaties, terwijl van de kantoren die dit middel wel inzetten 71 procent aangeeft dat dit een zeer effectieve manier is om aan nieuwe klanten te komen.

Andere promotionele activiteiten die door minstens eenderde van de ondervraagden als (zeer) succesvol worden ervaren zijn het onderhouden van relaties met advocaten en banken en andere professionele dienstverleners, vrijwilligerswerk voor lokale organisaties en het versturen van nieuwsbrieven aan klanten.

Promotional activity Use method Success of method
    5 out of 5 4 out of 5 
Developing relationships with lawyers 55% 10% 48%
Developing relationships with bankers 53% 12% 39%
Attending functions at local business or community organizations 36% 4% 22%
Advertising in yellow pages 35% 6% 17%
Developing relationships with realtors and other professionals 34% 9% 34%
Volunteering with local business or community organizations 33% 8% 41%
Asking current clients for referrals 32% 34% 71%
Developing business relations with insurance brokers and companies 24% 3% 26%
Having a website 23% 5% 17%
Publishing newsletters for clients and their friends 16% 9% 33%
Speaking to local business associations or community groups 15% 16% 44%
Advertising in community papers 13% 0% 7%
Developing relationships with management consultants 12% 7% 26%
Hosting information seminars for clients and their friends 11% 7% 28%

(Bron: CA Magazine, december 2007)

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.