Nieuws

Forensische Formule 1-accountants moeten budgetten controleren

Autosportfederatie Federation Internationale de l'Automobile (FIA), wil een team van forensisch accountants aanstellen om ervoor te zorgen dat de elf Formule 1-teams zich aan de voorgenomen maximering van het budget houden.

Volgens de plannen krijgen de raceteams een budgetplafond opgelegd. Daardoor moeten de minder bedeelde teams een eerlijker concurrentiepositie krijgen. Door deze maatregel zou de het gezamenlijke budget van de teams met twintig procent dalen, aldus de Financial Times. Uitgezonderd van het uitgavenmaximum zijn de salarissen van de coureurs en teamleiders, en de kosten voor marketing.

De topteams geven per seizoen zo'n vierhonderd miljoen euro uit om met twee auto's in de wereldkampioenschappen mee te rijden.

De president van de FIA, Max Mosley, wil een aparte afdeling van dertig forensisch accountants opzetten om te controleren of alle teams zich aan de afspraken houden. De financieel experts zouden gerecruteerd kunnen worden bij de Britse belastingdienst HM Revenue & Customs en de belastingdiensten van Italië, Duitsland, Japan en Frankrijk.

Bekostiging van de nieuwe afdeling moet volgens Mosley geen problemen opleveren. Volgens berekeningen bedraagt het gemiddelde budget per team momenteel tweehonderd miljoen euro. Als dit verlaagd zou worden naar honderd miljoen, en elk team twee miljoen bijdraagt aan de financiering van de forensische afdeling, besparen ze elk nog steeds zo'n 98 miljoen euro, rekent de FIA-voorman uit. "It makes complete sense. The first reaction from the team principals will be that it is intrusive and they do not want people poking around their factory. But when you think about it, they will be happy with the budget cap and happy to spend less because it keeps them in business."

Mosley voelt zich aangemoedigd door een onderzoek dat de FIA eerder deed bij raceteam McLaren. Het team werd ervan verdacht op grote schaal gebruik te maken van technische bedrijfsgeheimen van concurrent Ferrari. De FIA kamde de e-mailcorrespondentie en de technische database van het Formule 1-team uit. Inderdaad bleek de kennis van de Ferrari-geheimen veel groter dan het management van McLaren had toegegeven.

Volgens Mosley leert deze ervaring dat als je maar genoeg middelen kan inzetten en genoeg expertise in huis hebt, je alles boven water kan halen.

Ferrari heeft bedenkingen geuit tegen de voorgenomen plannen. Ross Brawn, de teamleider van Honda, is positiever. "We do support sensible efficiencies on cost restraint. The difficult thing is applying it so that it doesn't advantage or disadvantage one team over another - and that's what we need to focus on", zegt hij in de Financial Times.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.