Nieuws

Beursfonds zet 'duur' Deloitte op straat

Het Amerikaanse beursfonds Catapult Communications heeft Deloitte de deur gewezen. De huisaccountant is te duur bevonden.

Door een kleiner accountantskantoor in de arm te nemen, bespaart het aan de Nasdaq genoteerde Catapult dit jaar 43 tot 49 procent aan accountantskosten.

De nieuwe accountant is het in Los Angeles gevestigde Stonefield Josephson. Het is zeer ongebruikelijk dat topbedrijven zo specifiek aangeven waarom ze de samenwerking met een accountantskantoor stopzetten.

Deloitte is twee jaar de accountant geweest van Catapult. In 2007 was het technologiebedrijf ruim een miljoen dollar kwijt aan controle en intern toezicht. Dat zou komend boekjaar opnieuw bijna een miljoen dollar zijn, zo had Catapult berekend.

Deloitte is gedurende twee jaar de accountant geweest van het it-bedrijf. Onderhandelingen over een nieuw contract leidden niet tot een lagere prijs.

Catapult was echter uit op kostenreductie. Zij heeft een waarde van ruim 100 miljoen dollar, maar had in 2007 de omzet zien terugvallen met 17 procent tot bijna 40 miljoen dollar.

"Op zo'n omzet tikt een besparing van een half miljoen dollar aan", aldus Leigh Salvo, de investors relations manager van Catapult. "Wij verwachten bovendien niet dat de kwaliteit en de dienstverlening minder zullen zijn bij Stonefield Josephson."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.