Miljarden voor onderwijsvernieuwing niet te verantwoorden
De onderwijssector kan van ruim anderhalf miljard euro niet aantonen waar het is gebleven. Dat maakte de Algemene Rekenkamer afgelopen vrijdag bekend. Het geld maakt deel uit van een bedrag van 2,2 miljard euro dat sinds 1990 is uitgetrokken voor onderwijsvernieuwing.
Het ging hier om operaties als de invoering van het vmbo, de basisvorming en de tweede fase. Het onderzoek is op verzoek van de Tweede Kamer uitgevoerd om de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen te helpen, die haar eindrapport begin 2008 zal publiceren.
Volgens de Algemene Rekenkamer kon van slechts 616 miljoen euro (28 procent) worden vastgesteld dat het inderdaad naar onderwijsvernieuwing is gegaan. Scholen mochten het geld naar eigen inzicht besteden. Ze waren niet verplicht om het aan de vernieuwing uit te geven.
De onderzoekers van de Algemene Rekenkamer konden dan ook niet achterhalen waar de miljarden aan zijn uitgegeven. Veel initiatieven voor onderwijsvernieuwing waren ad hoc en incidenteel.
Overigens doet de Algemene Rekenkamer geen uitspraken over de doelmatigheid van de bestedingen. Maar het was wel opvallend dat de grootste raadselen over de uitgaven betrekking hebben op de invoering van het vmbo. De helft van het budget ging hieraan op.
In het eindrapport staan een paar aanbevelingen aan de onderwijssector. Er is een betere evaluatie van projecten nodig. Scholen moeten beter controleren waar ze geld aan uitgeven en de overheid moet beter toezien of het budget goed wordt besteed.
Overigens blijkt dat Nederland in de OESO betrekkelijk weinig investeert in het onderwijs. Het OESO-gemiddelde is 6,2 procent van het BNP, terwijl het in Nederland 5,1 procent is. Dit terwijl de uitgaven van onderwijs in de periode tussen 1990 en 2007 toenamen van 2,5 miljard naar 5,8 miljard euro op jaarbasis.
Gerelateerd

Pheijffer: Kwestie rond onderwijscontroles Deloitte vraagt oordeel tuchtrechter
Dat accountants van Deloitte controledossiers van onderwijsinstellingen achteraf hebben aangepast in aanloop naar toetsing door de onderwijsinspectie, kan niet alleen...

FD: 'Deloitte-accountants overtraden beroepsregels bij onderwijscontroles'
Accountants van Deloitte overtraden hun beroepsregels door controledossiers van onderwijsinstellingen achteraf aan te passen, voorafgaand aan toetsing door de onderwijsinspectie....

Meer studenten krijgen stagevergoeding
Twee op de drie studenten van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs krijgen een vergoeding wanneer ze stage lopen. De gemiddelde vergoeding is iets gestegen,...

Kabinet steekt tachtig miljoen in talent voor microchipsector
Verspreid over het land gaan mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten aan de slag om meer technici op te leiden voor de microchipsector. Het kabinet investeert...

EY: Grote universiteiten worstelen met financiën
De grote universiteiten in Nederland lijden dit jaar flinke verliezen, voornamelijk vanwege gestegen personeels- en huisvestingskosten. De universiteiten verwachten...