Nieuws

'Klassieke werving accountants werkt niet meer'

De krapte op de financiële arbeidsmarkt blijft voortduren. Zeker gemeten in het aantal personeelsadvertenties in gedrukte media.

Dat blijkt uit Trends en ontwikkelingen binnen de financiële arbeidsmarkt - eerste helft 2007, een overzicht dat detacheerder Yacht elk kwartaal uitgeeft.

Opvallend is echter dat het aantal printvacatures voor accountants het eerste halfjaar licht is afgenomen.

Dit is des te opmerkelijker omdat het aantal printvacatures voor andere hoog opgeleide financiële professionals de eerste helft van 2007 met bijna achttien procent steeg.

Volgens Erik Kolthof, business intelligence manager Finance bij Yacht, zegt dit allerminst dat het tekort aan accountants is opgeheven. Eerder het tegendeel is het geval.

"Wij moeten nog eens goed bestuderen hoe deze cijfers zich verhouden tot de tekorten bij de grote accountantskantoren. Zijn ze gestopt met adverteren? Gebruiken ze andere, creatievere wegen? Of is er een - tijdelijke - berusting?"

"Voorlopig is het mijn conclusie dat bij de huidige krapte de klassieke werving niet meer werkt. Werkgevers in de accountancy moeten zoeken naar andere wegen en naar andere methoden om de geschikte kandidaten op het spoor te komen. Wij onderzoeken het arbeidsmarktgedrag van verschillende groepen professionals en komen tot de conclusie dat werkgevers moeten segmenteren naar doelgroep. En vervolgens naar de doelgroep binnen de doelgroep. Pas dan kunnen ze vaststellen wat de motieven zijn van deze mensen en daarop kunnen ze hun werving afstemmen."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.