Check
Een jaar of acht geleden heb ik bewust gekozen voor het werken bij een van de grote accountantskantoren. Het werken bij een grote organisatie heeft namelijk voordelen. Destijds heb ik mijn keuze mede gebaseerd op de aanwezige doorgroeimogelijkheden.
Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 1, 2007
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
De afgelopen jaren heb ik een flinke groei doorgemaakt. Zowel qua karakter als carrière. Inmiddels ben ik manager en bedien een aantal interessante klanten van diverse omvang. Daarbij stuur ik teams van professionals aan, die gemotiveerd en ambitieus zijn. Maar vooral ook gezellig in de omgang. Zeker tijdens de piekperiodes een belangrijke eigenschap.
Het voordeel van een groot kantoor is ook het feit dat bijna alles is geregeld. Bij computerstoringen kan ik 24 per uur dag terecht bij de helpdesk. Het bestellen van mijn leaseauto is een fluitje van een cent. We hebben een vaktechnische afdeling waar alle mogelijke vaktechnische problemen uitgezocht zijn dan wel uitgezocht kunnen worden.
Tegenover de aanwezige voordelen staan ook de nodige nadelen. Dat alles is geregeld en uitgewerkt in procedures zorgt ook voor een zeker verstarring. Inherent aan een grote organisatie is de hoeveelheid stafafdelingen die elk bezig zijn met hun eigen specifieke taak. Het overzicht over het grotere geheel lijkt daarbij niet altijd aanwezig. Dit gecombineerd met enkele honderden bazen, leidt tot een goed beeld van een kruiwagen vol kikkers.
Naast de interne regelgeving moet ook de externe regelgeving worden ingebed in de organisatie. Aan zijn stand is elk kantoor verplicht om dit zodanig toe te passen dat geen twijfel bestaat dat aan de eisen wordt voldaan. Dit zorgt wel voor een overdaad aan regels en checklisten die voor de eenvoudige professional kenmerken van rigiditeit herbergt.
Hoe graag ik ook zou willen, als simpel radertje in de grote machine ben ik niet in staat hierin verandering te brengen. Dan bestaan twee mogelijkheden: neerleggen bij de situatie of vertrekken. Ik kies voor de laatste.
Accountancy vind ik echter nog steeds erg leuk. Waarschijnlijk ook omdat ik toch niks anders kan. Per 1 oktober begin ik dan ook bij een kleiner kantoor, maar wel één met voldoende omvang om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Naar verwachting zonder de rigiditeit die ik nu ervaar.
In mijn nieuwe werk zal ik mij voor een groot deel van mijn tijd bezighouden met vaktechniek. Heb ik in ieder geval actief de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de praktische implementatie van de regelgeving.
Zelfgemaakte checklisten zijn immers een stuk minder erg.
Homme Idzerda