Magazine

Afmelden per sms

Tijdens mijn HEAO-studie waren de contacten met accountantskantoren beperkt. In mijn laatste jaar bezochten we met beide parallelklassen vanuit Friesland twee kantoren in Amsterdam. Helaas was dit wel verspreid over twee verschillende dagen en moesten we tussendoor gewoon naar huis.

Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 1, 2005

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Voor een enkeling was dit al na het passeren van de Friese grens een reis vol avonturen. Zelf heb ik hier andere herinneringen aan. Vooral die van desinteresse vanuit de kantoren. Bij binnenkomst werden we zo snel mogelijk in een zaaltje weggemoffeld. Van de presentatie was ik de inhoud al vergeten voordat ik deze ook maar had gehoord. Met uitzondering van de wandeling over de wallen absoluut zonde van de reis.

Tegenwoordig zijn de activiteiten wel anders. De toegenomen regelgeving heeft grote gevolgen voor ons werk. De vraag naar accountants neemt toe en de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd, worden omvangrijker. Hierdoor hebben we een toenemend tekort aan medewerkers. Het aanbod van studenten is niet voldoende om te kunnen voldoen aan de toegenomen kwantitatieve en kwalitatieve eisen.

Ik ben niet in een positie dat ik de omvang van de werkzaamheden kan verminderen. De enige wijze waarop ik dan nog enigszins van betekenis kan zijn, is in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Lokaal hebben we daarbij gekozen voor een persoonlijke aanpak. Kleinschalige activiteiten om intensief contact te leggen en aan een goede informatieoverdracht te kunnen doen. De activiteiten zijn gevarieerd en interessant. Van rondleidingen op kantoor tot cursussen presentatievaardigheden, van bezoeken aan aansprekende klanten tot etentjes en complete zeilwedstrijden. Kosten nog moeite worden gespaard.

De plaatselijke studentenvereniging zorgt voor de promotie. Studenten worden persoonlijk benaderd. Een intensievere benadering lijkt niet mogelijk. Tot mijn grote verbazing blijft de opkomst minimaal. Zowel bij ons als bij activiteiten van de andere kantoren. Als een activiteit al doorgaat is het aantal wervers vaak groter dan het aantal studenten.

Het gebeurt zelfs dat de nacht voor een evenement meer dan de helft van de aangemelde studenten zich per sms afmeldt. Los van de frustratie die dat op het moment zelf veroorzaakt, zie ik een groter probleem. Zijn dit de accountants van de toekomst? De accountants die ervoor moeten zorgen dat het vertrouwen in de accountant terugkeert, die moeten zorgen voor vaktechnisch onderbouwde verklaringen, voor tevreden klanten en medewerkers en in staat zijn alle ontwikkelingen te vertalen naar de praktische toepasbaarheid?

Mijn enige hoop is dat deze studenten waarschijnlijk ook te lui zijn om te solliciteren.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.