Spookcijfer: 10 miljard lummelschade
U verlummelt jaarlijks 3.300 euro van uw tijd omdat u niet handig bent met e-mail. En dat is met wat simpele ingrepen een flink stuk terug te brengen. Meldt u zich nu eindelijk eens af voor die nieuwsbrieven die u toch niet leest, stel replies niet uit tot morgen en maak gebruik van de handige archiefmogelijkheden die alle mailprogramma’s bieden.
Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 10, 2009
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Let wel: het gaat hier om een nobel doel, want als we collectief - drie miljoen kenniswerkers - beter omgaan met mail, kan dat 10 miljard euro aan besparingen opleveren. In crisistijd is dat bepaald geen klein bier.
De trouwe lezer van deze rubriek vermoedt het al: de data zijn nogal discutabel en komen voort uit een onderzoek dat werd gehouden op de website nationalemailindex.nl. In zomertijd werd hier puike content gegenereerd voor de rubriek komkommernieuws, die immers ook gevuld moet worden.
Uit het persbericht: “De voorlopige resultaten laten zien dat de gemiddelde medewerker na de vakantie 171 e-mails in de inbox vindt. Het kost gemiddeld 5,6 uur om die allemaal te verwerken. Nog niet één derde (29,9 procent) van alle e-mails bevatte afspraken en taken, terwijl 19,5 procent bestond uit cc-berichten. Getrainde e-mail verwerkers halen na enige oefening het dubbele aantal mails per uur. Uitgaande van 3 miljoen kenniswerkers in Nederland zou Nederland dus op jaarbasis 168 miljoen uur kunnen besparen bij het verwerken van binnenkomende e-mail.” De laatste zin staat totaal los van de resultaten die daarvoor werden gepresenteerd - hoezo ‘dus’? - maar alleen een kniesoor let daarop. Bovendien is totaal onduidelijk waarom voor de omrekening van 168 miljoen uur naar 10 miljard een uurtarief van een kleine 60 euro wordt gehanteerd.
Belangrijker dan die onderzoekstechnische kritiek is echter het fundamentele punt dat we met zijn allen bewust kiezen voor deze verspilling: we willen simpelweg improductief zijn met onze mail. Ernst & Young becijferde in haar periodieke ICT-monitor een paar jaar geleden al dat we 1,8 uur per week verklooien aan privémail. Weer uitgaande van 3 miljoen kenniswerkers zou alleen dat al neerkomen op meer dan 200 miljoen uur per jaar. Dat verklooien van onze tijd doen we omdat we vinden dat het bij ons werkzame leven hoort, net als koffiedrinken, toiletbezoek, de incidentele bureaustoelrace of de demonstratie papieren vliegtuigjes vouwen. En daar helpt geen cursus, coaching of boek bij.
Jammer voor de onderzoekers van het bureau Meereffect, die juist daarin hun commerciële bestaansrecht hebben, en u graag helpen uw inbox te lijf te gaan.