Planning
Binnen een jaar tijd heb ik drie boten gekocht. Alle drie zonder vooropgesteld plan. De kans deed zich voor en die heb ik gegrepen.
Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 2, 2005
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Hierdoor ben ik inmiddels bezitter van een zeewaardig jacht van 31 voet (ruim negen meter). De overstap van mijn vorige boot, die slechts 21 voet (ruim zes meter) was, is dan ook even wennen.
Vooral het wegvaren en aankomen in de haven is een spannende gebeurtenis. De omvang van deze nieuwe boot is zodanig dat ik niet meer snel kan corrigeren. Haakse bochten varen door de buitenboordmotor een kwartslag te draaien is geen optie met een ingebouwde motor.
Om met harde wind het zeil te reven (het zeiloppervlak verkleinen bij harde wind) op ruim water (in plaats van rustig vooraf aan de kade), draagt niet bij aan de beheersing van de boot. De bijbehorende golfslag is zeker niet bevorderlijk voor het gevoel van veiligheid.
Ruim van tevoren moet ik nadenken wat ik wil. De overige bemanningsleden moeten hiervan op de hoogte zijn en hun deel uitvoeren. Zeker bij een bemanning met geen tot weinig ervaring, moeten de instructies extra duidelijk zijn en meestal worden toegelicht.
De noodzaak van planning begint mij duidelijk te worden. Waar ik in mijn werk vaak heb kunnen volstaan met ad-hoc reparatieacties door zelf werkzaamheden uit te voeren, is dit op de boot vaak niet mogelijk. De beperkt aanwezige kennis en capaciteit moeten zo optimaal mogelijk worden ingezet.
Planning is voor mij tegennatuurlijk. Zoals het lichaam met antiperistaltische neigingen reageert op giftige stoffen, reageert mijn gedrag op planning en structuur. Bij al mijn beoordelingen komt naar voren dat mijn planning een probleem is. De pogingen die ik in het verleden heb gedaan om dit te verbeteren, zijn slechts ten dele uitgevoerd en vaak geëindigd in goede bedoelingen.
Nu zal ik echter niet meer kunnen ontkomen aan een echte en realistische planning. Als ik mijn controles tot een goed einde wil brengen, is dat alleen nog maar mogelijk door de beperkt aanwezige capaciteit optimaal in te zetten.
Hopelijk kan ik met het zeilen in mijn achterhoofd de ontspanning van een goede planning vinden. Het grote verschil is alleen dat bij het zeilen de planning is gericht op het verkrijgen van een gevoel van vrijheid. Binnen de accountancy is planning gericht op het voldoen aan de steeds strakker wordende regelstructuur.
Wellicht dat ik bij mijn volgende aangifte inkomstenbelasting de boot mag aftrekken als scholingskosten.