Spookcijfer: Verplassen met accountants
Size does matter. En dus is het begrijpelijk dat Jim Quigley, de wereldwijde ceo van Deloitte, de grote woorden in het persbericht niet schuwt als blijkt dat Deloitte voor het eerst de grootste is van de big four en rivaal PwC verslaat, zij het met een neuslengte voorsprong van 9 miljoen dollar.
Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 11, 2010
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
“When Deloitte Haskins & Sells and Touche Ross & Co. merged in 1989 to form our modern organization, we were the smallest of what was then the Big Eight. Over the years, our goal was never to be the largest - we have always aimed to be the best, to be the standard of excellence.”
Het was dus niet eens de bedoeling om de grootste te worden, zo bezweert Quigley ons. Maar nu het toch gebeurt is dat wel prettig. “This is a defining moment in our history”, zo vervolgt hij dan ook even verder.
Toeval bestaat niet. Toch? Het bericht over de jaarcijfers van Deloitte komt een dag later naar buiten dan het bericht van PwC en de race om de grootste te worden eindigt met een verschil van 3/100e procent (sic) in het voordeel van Deloitte, dat in dollars gemeten een omzet boekt van 26,6 miljard.
Het persbericht van Deloitte zal na het openbaar worden van de PwC-cijfers dan ook nog wel even zijn aangepast door een opgetogen communicatiemedewerk(st)er. PwC wees er een dag eerder ook al fijntjes op wederom de grootste te zijn: “PwC’s Assurance operations continued to invest in service quality and maintained their status as the largest assurance practice in the world.” Al is het de vraag wat in die zin precies de definitie is van assurance practice.
De berichten lezen sowieso als een wedstrijdje verplassen tussen accountants. Want Deloitte wil het de concullega’s ook nog wel even inwrijven dat ze wel wat groeitestosteron kunnen gebruiken. “During the period from 2005-2009, Deloitte outgrew its peers by 2.7 to 3.3 percentage points annually.” Dat zou best kunnen, maar wie niet de cijfers van de afgelopen vijf jaar pakt maar die van de afgelopen drie jaar ziet een heel ander beeld opdoemen. Deloitte kromp in die moeilijke jaren wereldwijd met 3 procent. Terwijl rivaal PwC bijvoorbeeld zo’n beetje de nullijn wist te realiseren.
En wie de statistieken erop naslaat ontdekt dan nog wat anders. Drie jaar geleden haalde PwC naar eigen zeggen een omzet van 26.4 miljard (even de drie kolommetjes optellen). Deloitte kwam volgens de eigen statistieken toen al uit op 27,4 miljard (even doorklikken op Deloitte by the numbers). Met andere woorden: toen al was Deloitte groter dan PwC? Toch merkwaardig dan dat er toen niet wat tromgeroffel was, en nu wel?
Onze conclusie: iedereen kan goochelen met cijfers. En als je heel strategisch gaat staan, met de wind in de rug, kun je verder plassen dan de andere jongens.